Samhällskunskap (31-45 hp), 15 hp
Social Science, (31-45), 15 credits
92SH37
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per-Olof Hansson och Nina NikkuStudierektor eller motsvarande
Lars NiklassonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 3 (HT 2014) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Sh B, Matematik B, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt genomgången Samhällskunskap 1-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande problem i och teorier om internationell politik och ekonomi.
- redogöra för och diskutera globaliseringens konsekvenser för individer, grupper, organisationer och samhälle.
- förklara hur internationella politiska, sociala och ekonomiska förhållanden och processer påverkar varandra.
- reflektera om lärande i multikulturella pedagogiska miljöer.
- kunna organisera och strukturera innehållet för lärandet i ett multikulturellt sammanhang.
- kunna argumentera för att integrera globala och internationella perspektiv i samhällskunskapsundervisningen för grundskolan.
- kunna diskutera innebörden av interkulturell kompetens i grundskolan och det omgivande samhället.
- kunna jämföra och analysera samhällskunskapsläromedel, i vid bemärkelse, för grundskolan.
Kursinnehåll
Kursen behandlar internationell politik, bland annat företeelser som krig, diplomati, bistånd, internationella institutioner. Vidare beskrivs principerna för internationell handel och den svenska utrikeshandelns struktur och utveckling. Därutöver diskuteras globaliseringens olika drivkrafter och konsekvenser, dess sociala och ekonomiska ursprung samt dess konsekvenser för olika grupper av människor och organisationer. I kursen ingår även en genomgång av europeiska unionen, ekonomisk och politisk integration, t ex EMU. Kursen behandlar internationalisering i skolan och olika didaktiska verktyg, inklusive digitala verktyg, i anknytning till detta liksom lärarens interkulturella kompetens i grundskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning i obligatoriska seminarier samt hemtentamen.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning med muntlig presentation: Tidning, 8 hp UV
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Sociologi, 2 hp UV
MRE2 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Nationalekonomi, 2 hp UV
MRE3 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Statsvetenskap, 2 hp UV
MRE4 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Ämnesdidaktik, 1 hp UV
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.