Spanska (1-27,5 hp), 27.5 hp
Spanish, (1-27,5 hp), 27.5 credits
92SP17
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Jean AndréKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 3 (HT 2012) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 3 (HT 2012) | Svenska | |||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 3 (HT 2012) | Svenska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 3 (HT 2012) | Svenska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 3 (HT 2012) | Svenska |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Spanska, steg3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- på spanska läsa olika typer av skrivna texter, även om
komplexa ämnen, och återge det huvudsakliga innehållet i dessa
- förstå talad standardspanska och återge relevant information ur
muntliga källor
- interagera på spanska i olika kommunikativa sammanhang
- uttrycka sig sammanhängande i tal på spanska både om
vardagliga och mera komplicerade ämnen utan grammatik- och
uttalsfel som hindrar förståelsen
- formulera sig begripligt i skrift på spanska både om vardagliga
och mera komplicerade ämnen
- tillämpa grammatiska kunskaper i egen skriftlig produktion på
spanska
- använda grammatiska och fonetiska grundbegrepp
- redogöra för systematiska grammatiska och fonologiska
skillnader och likheter mellan spanska och svenska
- diskutera spanskspråkig litteratur på spanska utifrån språkliga,
litterära och kulturella aspekter
- redogöra för centrala aspekter av Spaniens samhällsutveckling
och samhällsstruktur
- identifiera och diskutera likheter och skillnader i
levnadsförhållanden och umgängesformer i Sverige och Spanien
- jämföra spanskämnets nutida och historiska utformning som
skolämne, universitetsämne och lärarutbildningsämne
- analysera styrdokument med avseende på bakomliggande
pedagogiska synsätt och deras konsekvenser för ämnets innehåll
särskilt på grundskolenivå
- relatera olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande
till olika delar av ämnesundervisningen på grundskolenivå
- analysera olika typer av läromedel, inklusive IKT, och hur de
kan användas i undervisningen i åk 7-9
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier i det spanska språket, kulturstudier,
litteraturstudier, ämnesdidaktiska studier och
verksamhetsförlagda studier i Spanien.
Språkstudier
Studier i det spanska språket består av repetition av
grammatiska grundbegrepp samt systematisk genomgång av
spansk grammatik med tillämpningsövningar och översättning.
Ordförråd och språkliga strukturer övas i olika sammanhang.
Fonetiska grundbegrepp och terminologi introduceras och en
systematisk genomgång av och träning på spanskans ljudsystem
och intonationsmönster genomförs. Genom skriftliga övningar
tränas egen skriftlig produktion på spanska.
Kulturstudier
Kulturstudier innebär studier av historia, samhällsförhållanden
och aktuella frågor i Spanien. Dessutom ingår övningar i
konversation och presentationsteknik med utgångspunkt i
läsning av texter i olika genrer rörande kultur- och
samhällsförhållanden. Genom olika typer av muntliga övningar
tränas egen muntlig produktion och interaktion i gruppsamtal.
Litteraturstudier
Litteraturstudier innebär läsning, diskussion och analys av
samtida litterär text från såväl litterär, kulturell som språklig
synpunkt. Grundläggande litteraturvetenskapliga termer gås
igenom och tillämpas i samband med litteraturläsningen.
Språkdidaktiska studier
I de språkdidaktiska studierna studeras spanskans framväxt som
skolämne på grundskolenivå, universitets- och
lärarutbildningsämne. Styrdokument för de obligatoriska
skolformerna analyseras i ett historiskt perspektiv och kopplas till
syn på språk, undervisning och lärande. Teorier om och
perspektiv på kunskap och lärande problematiseras i relation till
ämnesundervisning på grundskolenivå. Dessutom ingår analys
av olika läromedel, inklusive IKT, och diskussion av deras
användning på grundskolenivå. Under kursens gång övas
förmågan att planera, genomföra och utvärdera
undervisningsuppgifter inom åk 7-9 i enlighet med gällande
styrdokument.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformer är lärstödjande seminarier, lektioner, föreläsningar,
litteraturstudier, grupparbeten, självstudier och uttalsövningar.
Obligatoriska moment:
Deltagande i språkdidaktiska seminarier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig
tentamen, hemtentamen, muntlig och skriftlig redovisning.
Examination sker individuellt.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Språkdidaktik
5 hp (U-VG)
MRE3 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Kulturstudier
4,5 hp (U-VG)
MTN2 Muntlig tentamen: konversation 3 hp (U-VG)
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen grammatik 6 hp (U-VG)
MTN1 Muntlig tentamen: uttal 1 hp (U-G)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen fonetik 0,5 hp (U-G)
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen litteratur 7,5 hp (U-VG)
OBL1: Språkdidaktiska seminarier
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av
kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat
examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre
betyg.
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för
utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran
om kursbevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta
på Centrala studerandeexpeditionerna eller via
http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till
StudentCentrum.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av
kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat
examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre
betyg.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.