Svenska: verksamhetsförlagd utbildning (53-60 hp), 7.5 hp
Swedish: Teaching Practise (53-60), 7.5 credits
92SVV8
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Suzanne Parmenius SwärdStudierektor eller motsvarande
Suzanne Parmenius SwärdKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 3 (HT 2013) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Svenska 1-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa initiativförmåga i den pedagogiska verksamheten
- hantera sociala relationer i den vardagliga verksamheten på ett professionellt sätt
- anpassa svenskämnets innehåll efter studiegrupp och situation
- ha en röst och ett kroppsspråk lämpat till situationen
- fungera som ledare i det pedagogiska arbetet
- identifiera problem/dilemman i skolmiljön och föreslå lösningar
- planera undervisning inom begränsade arbetsområden
- omsätta egna kunskaper inom ämnesområdet till ett innehåll i den pedagogiska verksamheten
- leda och genomföra ett begränsat arbetsområde
- följa upp undervisningen inom ett begränsat arbetsområde
- under ledning kunna diskutera instrument för kunskapsbedömning för olika delar av svenskämnet
- visa grundläggande förmåga att bedöma kunskap inom svenska
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska i 7-9. Den studerande planerar, genomför och utvärderar avgränsade arbetsområden i svenska tillsammans med handledare, samt utvärderar och diskuterar olika instrument för kunskapsbedömning. Under kursen får den studerande utveckla självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för elevers olika behov i den pedagogiska verksamheten. I samband med det får också den studerande reflektera över hur svenskämnets hela innehåll kan anpassas efter studiegrupp och situation och hur teoretiska ämneskunskaper tranformeras till undervisning och kunskapsinnehåll. Under kursen utvecklar också den studerande en förmåga att ta egna initiativ och fungera som lärare i förhållande till arbetslag och elevgrupp. Den studerande undersöker ämnesdidaktiska fenomen i praktik och teori relaterade till ämnet svenska.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU-uppföljning i seminarieform
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.
Examinationen av de tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen.
Provkoder:
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2,5 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U-G
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.