Teknik: verksamhetsförlagd utbildning (41-45 hp), 4.5 hp
Technology: Teaching Practice (41-45 cr), 4.5 credits
92TKV9
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas HallströmKursansvarig
Jonas HallströmStudierektor eller motsvarande
Karin StolpeHuvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och matematik C, naturkunskap B (biologi A+ kemi A + fysik A = naturkunskap B) samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans
samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Ingångsämne 1-30 hp samt Teknik 1-30 hp, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- välja ämnesinnehåll, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån ungdomars förutsättningar och behov,
- planera undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- genomföra undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- utvärdera planering och undervisning av ett arbetsområde, inom teknikens väsen, tekniska system och lösningar, utifrån didaktiska perspektiv inklusive jämlikhet och jämställdhet,
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper,
- etablera kontakt med elever i skolmiljön,
- ta emot konstruktiv kritik,
- visa pedagogiskt ledarskap,
- använda IKT i undervisningen.
Kursinnehåll
De tillämpade didaktiska lärarförmågor som tränas i kursen är att planera, genomföra och dokumentera undervisningssituationer där elever kan utveckla en grundläggande teknisk kompetens och praktiskt pröva olika aspekter av detta. Härvidlag beaktas särskilt kunskapsområden i ämneslärarprogrammets teknikkurser, t.ex. teknikens väsen och förändring i förhållande till samhälle och miljö, tekniska system, tekniska lösningar inom styr och regler, hydraulik och elektronik.
Sociala förmågor som också tränas i kursen är förmåga att etablera kontakt med elever och uppvisa ett lämpligt och ansvarsfullt beteende i skolmiljön, samt självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik. Den studerande ska också visa pedagogiskt ledarskap i klassrummet.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa moment.
Examination
PROVKODER:
TDLF: Tillämpade didaktiska lärarförmågor 2 hp (U-VG)
TSLF: Tillämpade sociala lärarförmågor 1,5 hp (U-G)
SRE1 Skriftlig redovisning VFU-uppgift 1 hp (U-VG)
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.