Tyska (1-27,5 hp), 27.5 hp
German (1-27,5 cr), 27.5 credits
92TY11
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wolfgang Schmidt, Per SimforsKursansvarig
Wolfgang SchmidtStudierektor eller motsvarande
Wolfgang SchmidtHuvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
områdesbehörighet 6c
samt
Tyska 3
eller
Tyska steg 3
samt
genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp samt genomgångna moment i ingångsämnet (1-30 hp) i ämnesdidaktik, verksamhetsförlagd utbildning och vetenskapligt kunnande, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- läsa olika typer av skrivna texter, även om komplexa ämnen,
och återge det huvudsakliga innehållet i dessa
- förstå talad standardtyska och återge relevant information ur
muntliga källor
- interagera på tyska i olika kommunikativa sammanhang
- uttrycka sig sammanhängande i tal på tyska både om
vardagliga och mera komplicerade ämnen utan grammatik- och
uttalsfel som hindrar förståelsen
- formulera sig begripligt i skrift på tyska både om vardagliga och
mera komplicerade ämnen
- tillämpa grammatiska kunskaper i egen skriftlig produktion på
tyska
- använda grammatiska och fonetiska grundbegrepp
- redogöra för systematiska grammatiska och fonologiska
skillnader och likheter mellan tyska och svenska
- diskutera tyskspråkig litteratur på tyska utifrån språkliga,
innehållsliga och kulturella aspekter
- redogöra för centrala aspekter av de tysktalande ländernas
samhällsstruktur, historia och geografi med tyngdpunkt på
Tyskland
- identifiera och diskutera likheter och skillnader i
levnadsförhållanden och umgängesformer i Sverige och i de
tyskspråkiga länderna
- analysera styrdokument med avseende på bakomliggande
pedagogiska synsätt och dess konsekvenser för ämnets innehåll,
särskilt på gymnasienivå.
- relatera olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande
till olika delar av ämnesundervisningen på gymnasienivå.
- analysera olika typer av läromedel, inklusive IKT, och hur det
kan användas i undervisningen inom gymnasiet.
Kursinnehåll
Introduktionskurs:
- Samtalsövningar, övningar i att förstå talad och skriven tyska
samt träning i egen muntlig och skriftlig produktion.
- Översiktlig genomgång av den tyska formläran samt av
grundbegrepp i allmän och tysk fonetik.
- Uttalsövningar
- Läsning av minst ett skönlitterärt verk i syfte att utveckla språk
och ordförråd
- Introduktion till kulturstudier med utgångspunkt i traditioner
och levnadsvillkor i Sverige och i det tyskspråkiga området
Kulturstudier:
- Skönlitteratur: Läsning och redovisning av ca 1100 normalsidor
modern litteratur och sakprosa.
- Realia: Studium av de tyskspråkiga ländernas kultur och
samhällsförhållanden samt deras historia med tonvikt
på tiden efter 1870. Huvuddragen i de tyskspråkiga ländernas
namngeografi och kulturgeografi.
Språkfärdighet:
- Tysk syntax: Systematisk genomgång av den tyska syntaxens
grunder. Tillämpningsövningar i form
av skrivuppgifter.
- Översättning: Tillämpning i skriftlig form av vokabulär,
fraseologi och grammatik genom översättningsövningar till
tyska.
- Muntlig språkfärdighet: Övningar och uttal
Språkdidaktik:
- Styrdokument för de obligatoriska skolformerna i ett historiskt
perspektiv och kopplade till syn på språk, undervisning
och lärande.
- Teorier om och perspektiv på kunskap och lärande i relation till
ämnesundervisning på gymnasienivå.
- Övningar i att analysera utbildningssystem i olika kontexter.
- Övning i att planera, genomföra och utvärdera
undervisningsuppgifter inom gymnasieskolan i enlighet med
gällande
styrdokument.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformer är lärstödjande seminarier, lektioner, föreläsningar,
litteraturstudier, grupparbeten, uttalsövningar samt självständiga
studier.
Obligatoriska moment
Deltagandande i språkdidaktiska seminarier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig
tentamen, muntlig och skriftlig redovisning. Examination sker
individuellt.
Provkoder:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen introduktionskurs, 7,5 hp (U-VG)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen i tysk syntax, 4,5 hp (U-VG)
STN3 Skriftlig tentamen: salstentamen i språkfärdighet/översättning, 2,5 hp (U-VG)
MTN1 Muntlig tentamen språkfärdighet och uttal, 0,5 hp (U-G)
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Skönlitteratur,
4,5 hp (U-VG)
STN4 Skriftlig tentamen: salstentamen i realia, 3 hp (U-VG)
MRE2 Muntlig redovisning med skriftligt underlag i Språkdidaktik, 5 hp (U-VG)
OBL1 Obligatoriska moment Språkdidaktiska seminarier
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.