Tyska (1-27,5 hp), 27.5 hp
German, (1-27,5), 27.5 credits
92TY17
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wolfgang Schmidt, Per SimforsKursansvarig
Wolfgang SchmidtKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Tyska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Tyska | Linköping, Valla | |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Tyska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång textilslöjd, 270 hp (Ingång textilslöjd) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Tyska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) | 3 (HT 2017) | 201734-201803 | Tyska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
TyskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Tyska, steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- läsa olika typer av skrivna texter, även om komplexa ämnen,
och återge det huvudsakliga innehållet i dessa
- förstå talad standardtyska och återge relevant information ur
muntliga källor
- interagera på tyska i olika kommunikativa sammanhang
- uttrycka sig sammanhängande i tal på tyska både om
vardagliga och mera komplicerade ämnen utan grammatik-
och uttalsfel som hindrar förståelsen
- formulera sig begripligt i skrift på tyska både om vardagliga och
mera komplicerade ämnen
- tillämpa grammatiska kunskaper i egen skriftlig produktion på
tyska
- använda grammatiska och fonetiska grundbegrepp
- redogöra för systematiska grammatiska och fonologiska
skillnader och likheter mellan tyska och svenska
- diskutera och analysera tyskspråkig litteratur på tyska utifrån
språkliga, innehållsliga och strukturella aspekter
- redogöra för centrala aspekter av de tysktalande ländernas
samhällsstruktur, historia och geografi med tyngdpunkt
på Tyskland
- identifiera och diskutera likheter och skillnader i
levnadsförhållanden och umgängesformer i Sverige och i de
tyskspråkiga länderna
- jämföra tyskämnets nutida och historiska utformning som
skolämne, universitetsämne och lärarutbildningsämne
- analysera styrdokument med avseende på bakomliggande
pedagogiska synsätt och dess konsekvenser för ämnets
innehåll, särskilt på grundskolenivå.
- relatera olika teorier om och perspektiv på kunskap och lärande
till olika delar av ämnesundervisningen på
grundskolenivå.
- analysera olika typer av läromedel, inklusive IKT, och hur det
kan användas i undervisningen inom grundskolan
Kursinnehåll
Introduktionskurs:
- Samtalsövningar, övningar i att förstå talad och skriven tyska
samt träning i egen muntlig och skriftlig produktion.
- Översiktlig genomgång av den tyska formläran samt av
grundbegrepp i allmän och tysk fonetik.
- Uttalsövningar
- Läsning av minst ett skönlitterärt verk i syfte att utveckla språk
och ordförråd.
- Introduktion till kulturstudier med utgångspunkt i traditioner
och levnadsvillkor i Sverige och i det tyskspråkiga
området.
Kulturstudier:
- Skönlitteratur: Läsning och redovisning av ca 1300 normalsidor
modern litteratur och sakprosa.
- Realia: Studium av de tyskspråkiga ländernas kultur och
samhällsförhållanden samt deras historia med tonvikt
på tiden efter 1870. Huvuddragen i de tyskspråkiga ländernas
namngeografi och kulturgeografi.
Språkfärdighet:
- Tysk syntax: Systematisk genomgång av den tyska syntaxens
grunder. Tillämpningsövningar i form
av skrivuppgifter.
- Översättning: Tillämpning i skriftlig form av vokabulär,
fraseologi och grammatik genom översättningsövningar till
tyska.
- Muntlig språkfärdighet: Övningar och uttal.
Språkdidaktik:
- Tyskans framväxt som skolämne på grundskolenivå och som
universitets- och lärarutbildningsämne.
- Styrdokument för de obligatoriska skolformerna i ett historiskt
perspektiv och kopplade till syn på språk, undervisning och
lärande.
- Teorier om och perspektiv på kunskap och lärande i relation till
ämnesundervisning på grundskolenivå.
- Övningar i att analysera utbildningssystem i olika kontexter.
Undervisnings- och arbetsformer
Förutom självständiga studier ingår grupparbeten, föreläsningar,
seminarier, lärstödjande seminarier och övningar
Obligatoriska moment:
Deltagande i språkdidaktiska seminarier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig
tentamen, muntlig och skriftlig redovisning. All examination sker
individuellt.
Provkoder:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen introduktionskurs, 7,5 hp (U-VG)
STN2 Skriftlig tentamen: salstentamen i tysk syntax, 4,5 hp (U-VG)
STN3 Skriftlig tentamen: salstentamen i språkfärdighet/översättning, 2,5 hp (U-VG)
MTN1 Muntlig tentamen språkfärdighet och uttal, 0,5 hp (U-G)
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Skönlitteratur, 4,5 hp (U-VG)
STN4 Skriftlig tentamen: salstentamen i realia, 3 hp (U-VG)
MRE2 Muntlig redovisning med skriftligt underlag i Språkdidaktik, 5 hp (U-VG)
OBL 1 Obligatoriska moment Språkdidaktiska seminarier
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre
betyg.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.