Filosofi, praktisk filosofi (61-75 hp), 15 hp
Philosophy (61-75 cr), 15 credits
93FS51
Huvudområde
Praktisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin BerzellKursansvarig
Martin BerzellStudierektor eller motsvarande
Martin BerzellKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Praktisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Filosofi (1-60 hp) varav 30 hp ska vara godkända. Kursen förutsätter dessutom Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska problem,
- kunna föra en principiell diskussion om metodval inom vetenskapen,
- analysera centrala teorier och skolbildningar inom det vetenskapsteoretiska området,
- använda och problematisera begrepp inom metafysik,
- kritiskt diskutera samtida metafysisk teoribildning och relatera den till dess historiska kontext,
- redogöra för några huvuddrag i 1900-talets filosofi,
- översiktligt analysera centrala skolbildningar och tankegångar inom 1900-talets filosofi,
- kritiskt diskutera olika tolkningar av viktiga idéer i 1900-talets filosofi,
- i tal och skrift kunna sammanfatta ett urval centrala filosofiska verk,
- analysera de speciella villkor som gäller vid undervisning i filosofi, i synnerhet vad gäller individers olika förutsättningar,
- analysera olika mönster och normer för kommunikation och samspel i filosofiundervisningen,
- analysera behandlade praktiskfilosofiska problem med avseende på gymnasiets ämnesundervisning, styrdokument och läromedel.
Kursinnehåll
Metafysik och vetenskapsteori
Under kursen lär sig studenten att arbeta med vetenskapsteoretiska begrepp som lag, hypotes, hypotesprövning, orsak och förklaring. Kursen koncentrerar sig till diskussioner som förts under de senaste hundra åren. Kursen får en allmän inriktning genom att exempel och problem väljs så att olika slag av vetenskaper berörs. Problem från såväl naturvetenskap som humaniora och samhällsvetenskap behandlas. Metafysik är frågan om verklighetens natur, och som gren av filosofin så ställer den grundläggande frågor om vad som finns. Inom kursen behandlas bl.a. frågor om tid, medvetande, och kausalitet, utifrån samtida och historiska debatter inom området.
1900-talets filosofi
Kursen ger den studerande en ökad förståelse av den moderna filosofins utveckling. I kursen studeras huvuddragen i 1900-talets filosofi samt deras centrala gestalter och teorier på båda sidor av den analytiska/kontinentala klyftan. Stoffet belyses ur ett historiskt perspektiv men behandlas också i tematisk ordning. Studenterna övar sig att tolka argument och föra diskussion.
Didaktiskt seminarium
Frågor med relevans för lärarens yrkesroll och undervisning diskuteras och analyseras ur filosofiska perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar, lektioner och obligatoriska seminarier. Utöver detta ska den studerande bedriva självständiga litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom deltagande vid de obligatoriska seminarierna och skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning av uppg som sem behandl, didaktik | 2.5 hp | U, G, VG |
STN3 | Vetenskapsteori och metafysik, hemtentamen | 6 hp | U, G, VG |
STN4 | 1900-talets filosofi, hemtentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.