Geografi (61-75 hp), 15 hp
Geography (61-75), 15 credits
93GE51
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Björn SegrellStudierektor eller motsvarande
Anders JidesjöKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 7 (HT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 7 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V | |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 7 (HT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 7 (HT 2016) | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-60 hp i ämnet Geografi varav minst 45 hp med godkänt resultat inklusive uppsats, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för geografisk teori, metod och ämnets idéutveckling
- värdera och kritiskt granska vetenskapliga utsagor
- självständigt tillämpa geografiska teorier och metoder, exemplifierat med frågor kring vatten och regional utveckling i olika delar av världen
-analysera konsekvenser av olika ämnestraditioner för geografiundervisningens innehåll och former
- analysera mönster för kommunikation och samspel i geografiundervisningen i gymnasieskolan
- problematisera hur geografiämnets innehåll kommuniceras i såväl undervisning som i andra sammanhang.
Kursinnehåll
Teori och metod
Momentet inleds med allmän och geografisk disciplininriktad vetenskapsteori och geografisk vetenskapshistoria. Vidare behandlas metoder och modeller för analys av rumsliga data samt rumsliga strukturers stabilitet och dynamik. Detta tillämpas både på naturlandskap och kulturlandskap.
Vatten och regional utveckling
Momentet behandlar det hydrologiska kretsloppet, mark- och grundvattenbildning samt vattenbehov i globalt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Frågor kring kust- och havsmiljö, vattenburna substanstransporter och hälsopåverkan berörs. Vidare studeras vattenförekomst och välståndsutveckling, vatten som maktfaktor, styrning och kontroll av vattenanvändningen och samordnad vattenadministration (EU-direktiv). Dessutom innehåller momentet avrinningsområdesvisa analyser av mark-vattensamband samt tillämpning av GIS-baserade modeller för beskrivning och analys av flödesvariationer och diffus närsaltpåverkan. Regioner som vetenskapliga objekt, regionala och globala utvecklingsprocesser samt interregionala samband och beroenden studeras.
Ämnesdididaktik
Momentet behandlar kommunikation och samspel i geografiundervisningen i gymnasieskolan. Vidare studeras hur geografiämnets innehåll kommuniceras i andra sammanhang. Konsekvenser av olika ämnestraditioner för geografiundervisningens innehåll och former behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och exkursioner samt självständiga studier
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell redovisning av kursuppgifter med muntlig uppföljning.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning TEME 6.5 hp U-VG
SRE2 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning VATT 6.5 hp U-VG
SRE3 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning ämnesdidaktik 2 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.