Kemi (1-15 hp), 15 hp
Chemistry (1-15 cr), 15 credits
93KE17
Huvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena Herbertsson, Henrik Pedersen, Martina Lundqvist, Magdalena SvenssonKursansvarig
Helena Herbertsson, Henrik Pedersen, Maria Lundqvist, Magdalena SvenssonStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonHuvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå, områdesbehörighet 6c samt Biologi 1, Kemi 2, Matematik 4/Biologi A, Kemi B, Matematik D, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom allmän kemi
- kunna tillämpa kemiska begrepp och definitioner
- kunna förklara kemiska reaktioner och kemisk bindning med hjälp av kunskaper om periodiska systemets uppbyggnad och grundämnenas egenskaper
- diskutera begreppsuppfattningar inom naturvetenskapligt lärande inriktat mot kemi
- kunna använda grundläggande laborationstekniker
- kunna presentera, analysera och diskutera empiriska data i allmän kemi i form av laborationsrapport
- kunna använda allmänkemisk terminologi på engelska
Kursinnehåll
Kursen behandlar materian, dess uppbyggnad och fysikaliska och kemiska omvandlingar och egenskaper samt hur detta behandlas i skolan. Studenten redogör för atomens uppbyggnad och egenskaper och utför beräkningar inom stökiometri, reaktionskinetik, jämviktslära och termodynamik.
Med detta avses grundläggande kemisk nomenklatur och stökiometri, allmänna gaslagen, termokemi, kemisk jämvikt, atomers och molekylers uppbyggnad och elektronkonfiguration, viktiga trender inom periodiska systemet, intermolekylära krafter i gaser, vätskor och fasta ämnen, uppbyggnaden av fasta ämnen, såsom amorfa och kristallina ämnen, jonföreningar, kovalenta nätverk m.m. kolligativa egenskaper, kolloider, kemisk reaktionskinetik: 0:e, 1:a och 2:a ordningens reaktioner, begreppet aktiveringsenergi och Arrhenius ekvation, termodynamikens tre huvudsatser och begreppen entalpi, entropi och Gibbs fria energi samt elektrokemi.
Kursen innehåller laborationer som illustration till delmomenten. Studenten bearbetar och analyserar självständigt resultat från laborationer. Skolans undervisning kring materia, dess uppbyggnad och fysikaliska och kemiska omvandlingar exemplifieras genom laborativa moment där de studerande i grupp kommunicerar och diskuterar ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska frågeställningar. Vidare diskuterar studenten aspekter på begreppsuppfattningar inom naturvetenskapligt lärande inklusive resonemangssvårigheter, vardagsbegrepp och komplexa begrepp. Handhavande av kemiska ämnen och säkerhetsrisker ingår.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och laborationer, samt självständiga studier.
OBLIGATORISKA MOMENT
Laborationer
Examination
Kursen examineras genom enskild skriftlig salstentamen samt skriftlig och muntlig redovisning.
För VG på kursen krävs minst godkänt resultat på alla moment samt ett sammanvägt VG på de skriftliga salstentamina
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL3 | Laboration | 0 hp | D |
OBL2 | Laboration | 0 hp | D |
OBL1 | Laboration | 0 hp | D |
STN2 | Skriflig tentamen: Salstentamen Allmän kemi del 2 | 4.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriflig tentamen: Salstentamen Allmän kemi del 1 | 4.5 hp | U, G, VG |
LAB3 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter | 2 hp | U, G |
LAB2 | Lab: redovisning av lab rapporter, Allmän kemi del 2 | 1.5 hp | U, G |
LAB1 | Lab: redovisning av lab rapporter, Allmän kemi del 1 | 1.5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 1 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Zumdahl & Zumdahl, Chemistry,
Björn Andersson
Elevers tänkande om naturvetenskap
Anders Lennartsson
Laboratoriearbete, Studentlitteratur
Ref. litteratur:
Så arbetar du med kemikalier i skolan, Arbetsmiljöverket
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.