Kemi (16-30 hp), 15 hp
Chemistry (16-30 cr), 15 credits
93KE27
Huvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena Herbertsson, Annika Niklasson, Magdalena Svensson, Maria LundqvistKursansvarig
Helena Herbertsson, Annika Niklasson, Maria Lundqvist, Magdalena SvenssonStudierektor eller motsvarande
Magdalena SvenssonHuvudområde
KemiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Allmän kemi (1-15 hp), 15 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom organisk kemi och biokemi
- kunna demonstrera ett didaktiskt kunnande vid laborativt arbete
- kunna tillämpa organisk-kemisk nomenklatur
- kunna redogöra för organiska kemins olika ämnesgrupper, grundläggande transformationer samt reaktionsmekanismer
- kunna redogöra för biomolekylers struktur och funktion
- kunna kommunicera ämnesomsättningen i levande celler
- kunna använda grundläggande laborationstekniker som extraktion (organisk kemi), gelfiltrering, elektrofores och spektroskopi (biokemi)
- kunna sammanställa, analysera och diskutera empiriska data i organisk kemi och biokemi i form av laborationsrapport
- kunna använda terminologi inom organisk kemi och biokemi på engelska
Kursinnehåll
Kursen behandlar grundläggande organisk kemi och biokemi samt hur detta behandlas i skolan. Inom organisk kemi redogör studenten för nomenklatur, struktur, samt kemiska och fysikaliska egenskaper för de vanligast förekommande ämnesklasserna. Vidare studerar studenten grundläggande reaktioner och reaktionsmekanismer samt stereokemi för att ge kunskap om hur olika molekyler kan omvandlas syntetiskt eller i biologiska system. Inom biokemi redogör studenten för aminosyrors och proteiners struktur och egenskaper samt nedbrytning och biosyntes av kolhydrater, lipider och proteiner.
Kursen innehåller laborationer inom organisk kemi som enklare synteser med tonvikt på grundläggande reaktioner och viktiga reningssteg (kristallisation, destillation och extraktion). Inom biokemi tar laborationerna upp grundläggande experimentella metoder som gelfiltrering, elektrofores samt spektroskopi. Studenten bearbetar och analyserar resultat från laborationer. Handhavande av kemiska ämnen och bedömning av säkerhetsrisker och riskavfallshantering ingår.
Skolans undervisning i kemi exemplifieras genom laborativa moment där de studerande i grupp kommunicerar och diskuterar ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska frågeställningar.
Studenten tillämpar ett aturvetenskapligt arbetssätt. Studenten jämför läromedel för olika verksamhetsområden. De studerande reflekterar kring lärares ämnesteoretiska och didaktiska kunnande i förhållande till ämnesinnehållet i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och laborationer, samt självstudier
OBLIGATORISKA MOMENT
Laborationer
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen samt skriftlig och muntlig redovisning.
För VG på kursen krävs minst godkänt resultat på alla moment samt ett sammanvägt VG på de skriftliga salstentamina
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL3 | Laboration | 0 hp | D |
OBL2 | Laboration | 0 hp | D |
OBL1 | Laboration | 0 hp | D |
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen Bio 1 | 4.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen Org 1 | 4.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning med skrifligt underlag | 1 hp | U, G |
LAB3 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter | 2 hp | U, G |
LAB2 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter, Bio 1 | 1.5 hp | U, G |
LAB1 | Laboration: redovisning av laborationsrapporter, Org 1 | 1.5 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Övrigt
McMurry, Simanek; Fundamentals of Organic Chemistry.
Berg, Tymoczko, Stryer: Biochemistry, senaste upplagan.
Anders Lennartsson
Laboratoriearbete, Studentlitteratur
Björn Andersson; Elevers tänkande och naturvetenskap
Referens:
Så arbetar du med kemikalier i grundskolan
Arbetsmiljöverket
Teaching chemistry - a study book
Eilks Ingo, Hofstein Avi
Valfri lärobok för skolan i kemi
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.