Naturkunskap (61-75 hp), 15 hp
Natural Science (61-75 cr), 15 credits
93NK51
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Magnus GålfalkKursansvarig
Magnus GålfalkStudierektor eller motsvarande
Annika BjörnKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Naturvetenskap i ett skolperspektivUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Naturkunskap (1-60 hp) varav 45 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för biogeokemiska kretslopp och dess betydelse för miljö och samhälle.
- konkretisera och kritiskt förhålla sig till strategier för en hållbar utveckling.
- tillämpa ett ämnesövergripande angreppssätt på aktuella energi- och miljöfrågor.
- redogöra för olika strålningsmiljöer.
- planera, genomföra och presentera kemiska, biologiska och fysikaliska miljöanalyser.
- planera, genomföra och utvärdera naturvetenskapligt fältarbete.
- hantera ämnesinnehållet utifrån naturvetenskapliga didaktiska områden som STS och PUST.
- analysera konsekvenser av hantering av naturvetenskapligt innehåll utifrån ovan ämnesdidaktiska perspektiv.
- använda internationell naturvetenskaplig terminologi.
- kommunicera och samarbeta med olika aktörer inom den pedagogiska verksamheten.
- i yrkesrollen ge och ta konstruktiv kritik.
Kursinnehåll
Kursen omfattar en bearbetning av naturvetenskapliga frågeställningar som har betydelse för vårt samhälle med fokus på centrala biogeokemiska kretslopp, energianvändning och miljöpåverkan. Kopplat till detta fokuserar kursen ett lärande för hållbar utveckling och betydelsen av kontextbaserad undervisning. Innehåll som fördjupas är fossilenergi, förnybar energi, energihushållning, energikvalitet, energistatistik samt konsekvenser och nyttovärden av energianvändning. Energiflöden, redoxprocesser, omsättning av materia och mikroorganismernas betydelse problematiseras och relateras till storskaliga processer, så som biogasproduktion, kvävereduktion, avfallshantering och vattenrening. Olika typer av strålning och strålningsmiljöer, dess effekt på biogeokemiska cykler, samt strålningsbalansen mellan atmosfär och biosfär fördjupas, liksom kemiska processer för bildning och nedbrytning av ozon. Kretsloppens biogeokemiska processer fördjupas och dess betydelse för miljö och samhälle. I relation till ämnesinnehåll, aktuella frågeställningar och skolans verksamhetsområde tillämpas olika kemiska, biologiska och fysikaliska analystekniker, samt beräkningar och fältarbete. Konkreta ämnesdidaktiska implikationer tillämpas och analyseras ur ett lärande perspektiv liksom förmågan att hantera och kommunicera ämnesinnehåll och ämnesdidaktik, specifikt utifrån kunskapsområden som ”Science, Technology and Society (STS)” och ”Public Understanding of Science and Technology (PUST)”.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, fältarbete, räkneövningar och självständiga studier.
Examination
Individuell skriftlig salstentamen, genomförande av laborationer och fältarbete samt individuell och/eller parvis skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer och fältverksamh: Energi, kretsl o miljöan | 6 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning: Naturvetenskaplig didaktik | 1.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen; Energi o miljöförändring | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 914403587X, 9789144035871
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista 93NK51 HT19 | Litteraturlista 93NK51 HT19.pdf |