Svenska som andraspråk (16-30 hp), 15 hp
Swedish as a second language (16-30 cr), 15 credits
93SA27
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena GrönåsKursansvarig
Helena GrönåsStudierektor eller motsvarande
Elisabeth ZetterholmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång textilslöjd, 270 hp (Ingång textilslöjd) | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå och områdesbehörighet 6c: Kursen förutsätter dessutom momenten grammatik och fonetik i svenska eller engelska, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för teorier om språkinlärare och språktillägnandeprocessen
- kunna uppvisa grundläggande kunskaper om aktuell forskning inom andraspråksområdet
- kunna problematisera och diskutera något område inom andraspråksutveckling
- kunna tillämpa grammatisk analys vid diskussion och bedömning av inlärares språkliga produktion
Kursinnehåll
I kursen studeras teorier och modeller för andraspråksutveckling. Den studerande analyserar och diskuterar språkliga exempel utifrån dessa teorier. Den studerande läser om och diskuterar psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling. Kursdelen innebär en fördjupad diskussion av det svenska språkets grammatik och de speciella svårigheter denna innebär för andra andraspråksinlärare.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer följande arbetsformer: föreläsningar, seminarier, självständiga studier av kurslitteratur, arbete med övningsuppgifter och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, obligatoriska moment och fältstudier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL4 | Obligatorisk gruppuppgift med seminariediskussion | 0 hp | D |
OBL3 | Obligatorisk gruppuppgift med seminariediskussion | 0 hp | D |
OBL2 | Obligatorisk gruppuppgift med seminariediskussion | 0 hp | D |
OBL1 | Obligatorisk gruppuppgift med seminariediskussion | 0 hp | D |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen Tillämpad grammatik | 5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen språkinlärning | 7.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen, begrepp inon språkinlärn | 2.5 hp | U, G, VG |
OBL5 | Fältstudier | 0 hp | D |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
910G05 Litteraturlista 2021 | 910G05 Litteraturlista 2021.docx |