Samhällskunskap: Verksamhetsförlagd utbildning (53-60 hp), 7.5 hp
Social Science, Teaching Practice, (53-60 hp), 7.5 credits
93SHV3
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Sofia HambergKursansvarig
Sofia HambergStudierektor eller motsvarande
Albin AlgotsonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 5 (HT 2025) | 202545-202549 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 5 (HT 2025) | 202545-202549 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 5 (HT 2025) | 202545-202549 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 5 (HT 2025) | 202545-202549 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 5 (HT 2025) | 202545-202549 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Samhällskunskap (1-30 hp) med minst 15 hp godkända samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända. Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.
För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFU:n den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFU:n.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera ett större arbetsområde eller flera mindre arbetsområden i samhällskunskap, utifrån gällande styrdokument och ämnesdidaktiska teorier och modeller
- genomföra och leda planerad undervisning i samhällskunskap och anpassa undervisningen till rådande förutsättningar och till elevernas kunskaper och behov
- utvärdera och följa upp planerad och genomförd undervisning i samhällskunskap och reflektera över elevernas lärande
- dokumentera, bedöma och återkoppla elevers kunskap och lärande i samhällskunskap
- anpassa sin kommunikation till olika elever och situationer
- interagera med olika elever, skolpersonal och vårdnadshavare
- reflektera kring den framtida yrkesrollen och konstruktiv kritik.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning med praktisk tillämpning av olika lärarförmågor: övning på att planera, organisera och genomföra undervisning i samhällskunskap och därvid anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar. I utvärderingen av planeringen och undervisningen reflekterar den studerande tillsammans med handledaren över sin egen undervisning i relation till teorier och metoder inom didaktisk forskning inom undervisning och lärande i samhällskunskap inklusive bedömning. Den studerande övar sig i lärarrollen att samarbeta och interagera med elever och skolans personal.
Under VFU:n auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examinationen sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom skriftlig redovisning.
För VG på hel kurs krävs VG på samtliga VG-grundande provkoder.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning: VFU-rapport | 2.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.