Svenska (76-90 hp), 15 hp
Swedish (76-90), 15 credits
93SV67
Huvudområde
Svenska språket LitteraturvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Suzanne Parmenius-SwärdKursansvarig
Suzanne Parmenius-SwärdStudierektor eller motsvarande
Lisbeth HurtigKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 6 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | |
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 6 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Svenska språket, LitteraturvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp samt ingångsämne 1-30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna 1-60 hp i svenska varav 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för det svenska ljudsystemets struktur
- kunna analysera och kritiskt granska brukstexter av olika slag
- pröva teorier om text, skrivande, muntlighet och bedömning i förhållande till undervisningsinnehåll
- föreslå, motivera och värdera variationer av metoder, undervisningssätt och bedömningsformer i relation till ämnets innehåll
- urskilja hur sociala och kognitiva faktorer påverkar undervisning och ungas lärande
Kursinnehåll
Brukstexter analyseras med stöd i teorier och metoder för funktionell textanalys och sätts i relation till det textarbete som sker i skolans ämnesundervisning. Det svenska ljudsystemet studeras. Kursplaners innehåll avseende den språkliga delen av svenskämnet granskas och problematiseras.
Teorier om läs-och skrivsvårigheter studeras. I samband med detta diskuteras också hur skolan hanterar olika typer av ungdomars läs- och skrivsvårigheter
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lärarledda och icke lärarledda seminarier samt genom självständiga litteraturstudier, kursuppgifter och textarbete. Arbetet sker både individuellt och i grupp.
Examination
Examination sker genom salstentamen och hemtentamen, skriftlig och muntlig redovisning.
PROVKODER:
STN 3 Skriftlig tentamen: Salstentamen Fonetik 4hp U-VG
STN 4 Skriftlig tentamen: Hemtentamen Funktionell textanalys 6hp U-VG
SRE 1 Skriftlig redovisning 5hp (Didaktisk redovisning) U-VG
OBL 1 Obligatoriska moment Närvaro Seminarier D
OBL 2 Obligatoriska moment Muntlig redovisning D
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.