Teknik (61-75 hp), 15 hp
Technology (61-75 cr), 15 credits
93TK51
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas HallströmKursansvarig
Jonas HallströmStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Godkända kurser Teknik (1-45 hp), 45 hp, Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera och använda begrepp inom områdena arkitektur, samhällsbyggnad och hållbar utveckling,
- redogöra för stadsbyggnadsidéer och samhällsutveckling ur ett historiskt, socialt och hållbarhetsperspektiv,
- analysera tekniken utifrån estetiska, sociala, ekonomiska, demokratiska, etiska och filosofiska perspektiv på samhällsbyggande och arkitektur,
- jämföra och analysera olika byggnadsmaterial med hänsyn till dess tillverkning, uppbyggnad, egenskaper, användningsområden och miljöpåverkan,
- använda tekniker, verktyg, ritningar, planer och modeller som används i bygg- och samhällsplaneringsprocessen,
- bearbeta stoff kring arkitektur och hållbart samhällsbyggande för att kunna undervisa i gymnasiet enligt gällande styrdokument.
Kursinnehåll
Studenten bearbetar stoff kring arkitektur och hållbart samhällsbyggande för att kunna planera, leda och utvärdera undervisning i gymnasiet enligt gällande styrdokument. I samtliga moment kommer teknikdidaktik ha en central roll. Studenten lär sig grundläggande begrepp inom områdena arkitektur, samhällsbyggnad och hållbar utveckling. Vidare stadsbyggnadsidéer och samhällsutveckling ur ett historiskt, socialt och hållbarhetsperspektiv liksom tekniska, estetiska, sociala, ekonomiska, demokratiska, etiska och filosofiska aspekter på samhällsbyggande. Tekniker och verktyg för att beskriva och gestalta den byggda miljön och ge förslag till förändringar, exempelvis CAD, tillsammans med ritningar, planer och modeller som används i byggplaneringsprocessen. Här ingår också husbyggnad, olika byggnadsmaterial och installationer med hänsyn till tillverkning, uppbyggnad, egenskaper, användningsområden och hållbara byggnadstekniska lösningar samt enkel livscykelanalys.
Undervisnings- och arbetsformer
Inläsning och bearbetning av litteratur, seminarier, konstruktionsövningar, föreläsningar och studiebesök. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa moment.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Salstentamen, husbyggnad | 4.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Seminarieuppgift, perspektiv på arkitektur | 4.5 hp | U, G, VG |
MRE2 | Seminarieuppgift samhällsplaneringsprojekt | 6 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.