Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och lärares ledarskap, 7.5 hp

Educational Sciences 5, Social Relations and Teachers’ Leadership, 7.5 credits

93UK51

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Sofia Kvist Lindholm

Kursansvarig

Sofia Kvist Lindholm

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • behärska vetenskapliga begrepp kring ledarskap, konflikter, sociala relationer och mobbning,
  • urskilja sociala faktorer som kan påverka elevers psykosociala hälsa och lärande i skolan,
  • kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och sociala relationer,
  • diskutera olika principer för ledarskap i klassrummet,
  • redogöra för olika strategier för konflikthantering,
  • beskriva olika metoder för att förebygga och hantera mobbning och kränkningar i skolan,
  • relatera teoretiska kunskaper kring ledarskap, konflikter, sociala relationer och mobbning till lärares arbete.

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring lärares ledarskap. Kunskaper om ledarskapsmodeller, lärar-elev-relationer och kontroll i klassrummet är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika strategier för konflikthantering, kommunikation vid konflikthantering och medling är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring sociala relationer. Kunskaper kring identitet, grupprocesser, social påverkan och kommunikation är centrala i detta moment. I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning. Kunskaper om olika förklaringsmodeller kring mobbning, inklusive hur mobbning kopplas till identitet, sexualitet och sociala relationer, och strategier för att förebygga samt hantera mobbning är centrala i detta moment.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.

Examination

Examinationen sker genom en skriftlig tentamen och en visuell redovisning. Dessutom är seminarieserien obligatorisk.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VRE1 Visuell redovisning: presentation 2.5 hp U, G
STN1 Skriftlig tentamen: salstenta 5 hp U, G, VG
OBL1 Deltagande i seminarieserie 0 hp D

Böcker

Thornberg, Robert, (2020) Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv. Tredje upplagan Stockholm : Liber, [2020]

ISBN: 9789147132058

Övrigt

Övrig kurslitteratur listas i studiehandledningen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.