Utbildningsvetenskaplig kärna, Vetenskapsteori och metod, 7.5 hp
Educational Sciences , Theory of science and research methods, 7.5 credits
93UK82
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jelmer BrüggemannKursansvarig
Jelmer BrüggemannStudierektor eller motsvarande
Karin SkillHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- resonera kring och jämföra olika vetenskapsteoretiska och metodologiska antaganden i relation till empirisk analys
- diskutera och kritiskt granska val av metodansatser (kvalitativa och kvantitativa) med relevans för det ut bildningsvetenskapliga området
- identifiera forskningsetiska dilemman och relatera dessa till forskningsetiska principer
- planera och motivera ett vetenskapligt arbete och motivera studiens design
Kursinnehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt forskningsetik. Grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar behandlas och ett flertal vedertagna metoder för datainsamling med relevans för det utbildningsvetenskapliga området introduceras. Forskningsetiska frågor och principer bearbetas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt deltagande i seminarieserien.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Skriftlig redovisning | 7 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 0.5 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment: deltagande i seminarieserie | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.