Examensarbete 1, Historia, 15 hp
Thesis 1, History, 15 credits
93XHI7
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Björn Ivarsson LiliebladKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 6 (VT 2015) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 6 (VT 2015) | Svenska |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
Utgått47Kursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-60 hp i ämnet Historia varav 1-30 hp med godkänt resultat samt kurserna Metod, 6 hp och Uppsats, 9 hp inom ramen för 31-60 hp med godkänt resultat, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera, motivera och genomföra ett vetenskapligt arbete inom ämnet Historia med didaktisk inriktning
- formulera en forskningsbar ämnesdidaktisk problemställning som tar sin utgångspunkt i såväl nationell som internationell forskning
- välja vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning
- motivera avgränsningar och perspektiv
- tillämpa ett analytiskt förhållningssätt i relation till valda vetenskapliga texter
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och diskutera ett annat vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt vad gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre individuellt vetenskapligt arbete inom historia. Arbetet bygger på sammanställning och analys av nationell och internationell forskning (forskningskonsumtion) inom ett fält med relevans för lärarprofessionen. I kursen ingår också att läsa och granska andra studenters arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning (individuellt och i grupp), föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete. Handledning sker främst under den termin som kursen påbörjats, därefter endast i mån av att handledaren har tid.
Examination
Kursen examineras genom individuell framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annan uppsats.
PROVKODER:
UPS1 Uppsats 15 hp U-VG
RESP Respondentskap 0 hp U-G
OPPO Opponentskap 0 hp U-G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.