Examensarbete inom spanska (forskningskonsumtion), 15 hp
Thesis, Spanish, 15 credits
93XSP1
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Victoria ThörnrydKursansvarig
Victoria ThörnrydStudierektor eller motsvarande
Julien RenardKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Spanska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Spanska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång textilslöjd, 270 hp (Ingång textilslöjd) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Spanska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) | 6 (VT 2020) | 202004-202023 | Spanska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-90 hp i ämnet Spanska varav 1-30 hp med godkänt resultat liksom didaktisk uppsats inom ramen för spanska 31-60 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera, motivera och genomföra ett vetenskapligt arbete inom ämnet spanska med didaktisk inriktning.
- formulera en forskningsbar ämnesdidaktisk frågeställning som tar sin utgångspunkt i såväl nationell som internationell forskning
- välja vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning
- motivera avgränsningar och perspektiv
- tillämpa ett analytiskt förhållningssätt i relation till valda vetenskapliga artiklar
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete på spanska
- på spanska kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete
- producera vetenskaplig text på i huvudsak korrekt spanska
Kursinnehåll
Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt vad gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre individuellt vetenskapligt arbete inom ämnet spanska med didaktisk inriktning. Arbetet genomförs företrädesvis parvis. Den studerande sammanställer och formulerar en problemställning med utgångspunkt i nationell och internationell forskning (forskningskonsumtion) inom ett område med relevans för lärarprofessionen. Den studerande läser, granskar och ger återkoppling på såväl utkast som färdiga uppsatser som andra studerande har skrivit
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning (i par eller enskilt samt i grupp), föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras genom individuell framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annans uppsats.
PROVKODER:
UPS1 Uppsats 15 hp U-VG
RESP Respondentskap 0 hp U-G
OPPO Opponentskap 0 hp U-G
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPPO | Opponentskap | 0 hp | U, G |
RESP | Respondentskap | 0 hp | U, G |
UPS1 | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.