Vuxnas lärande, fortsättningskurs, 15 hp
Adult´s Learning, 15 credits
940G03
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Irma CarlssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9FOL | Folkhögskollärare, halvfart | 3 (HT 2014) | Svenska | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Folkhögskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Behörig att påbörja kursen är den som har antagits till utbildningsprogrammet.Lärandemål
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
•diskutera vad det innebär att studera som vuxen
•beskriva samhällsförändringars inverkan på vuxenstuderandes villkor i förhållande till arbetsmarknad och utbildning
•reflektera kring vuxnas studier i förhållande till mångfald; genus, etnicitet, klass, funktionshinder och generation
•visa förmåga att planera, genomföra, utvärdera och reflektera processer som stödjer vuxnas lärande
•genomföra, tolka och presentera en kvalitativ forskningsintervju
Kursinnehåll
I kursen kommer den studerande att bekanta sig med den vuxenstuderandes studiesituation på folkhögskolan och vad det innebär att studera som vuxen. Den studerande kommer under kursen också att ges möjlighet att reflektera över varför den vuxne söker sig till studier, och de fenomen i samhället som påverkar studievalet. Studenten ska relatera sina erfarenheter och folkhögskolans vardagsarbete till teorier om vuxnas lärande med särskilt fokus på frågor om mångfald. Under VFU kommer studenten att uppöva sin förmåga att planera, genomföra, leda och utvärdera pedagogiska processer och i samband med detta reflektera över sina didaktiska val.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, individuella övningsuppgifter, muntliga redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och skriftliga examinationer.
Examination
SRE1 Skriftlig redovisning 1, 4 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning 2, 5 hp U-G
TDL1 VFU examination, 6 hp U-G
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TDL1 | VFU examination | 6 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning 2 | 5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning 1 | 4 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.