Vuxnas lärande, fortsättningskurs, 15 hp

Adult´s Learning, 15 credits

940G03

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Irma Carlsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9FOL Folkhögskollärare, halvfart 3 (HT 2014) Svenska O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Behörig att påbörja kursen är den som har antagits till utbildningsprogrammet.

Lärandemål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:

•diskutera vad det innebär att studera som vuxen
•beskriva samhällsförändringars inverkan på vuxenstuderandes villkor i förhållande till arbetsmarknad och utbildning
•reflektera kring vuxnas studier i förhållande till mångfald; genus, etnicitet, klass, funktionshinder och generation
•visa förmåga att planera, genomföra, utvärdera och reflektera processer som stödjer vuxnas lärande
•genomföra, tolka och presentera en kvalitativ forskningsintervju

Kursinnehåll

I kursen kommer den studerande att bekanta sig med den vuxenstuderandes studiesituation på folkhögskolan och vad det innebär att studera som vuxen. Den studerande kommer under kursen också att ges möjlighet att reflektera över varför den vuxne söker sig till studier, och de fenomen i samhället som påverkar studievalet. Studenten ska relatera sina erfarenheter och folkhögskolans vardagsarbete till teorier om vuxnas lärande med särskilt fokus på frågor om mångfald. Under VFU kommer studenten att uppöva sin förmåga att planera, genomföra, leda och utvärdera pedagogiska processer och i samband med detta reflektera över sina didaktiska val.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, individuella övningsuppgifter, muntliga redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och skriftliga examinationer.

Examination

SRE1 Skriftlig redovisning 1, 4 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning 2, 5 hp U-G
TDL1 VFU examination, 6 hp U-G


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TDL1 VFU examination 6 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning 2 5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 1 4 hp U, G
Abrandt Dahlgren, Madeleine & Carlsson, Irma (red) (2009). Lärande på vuxnas vis –
 vetenskap och beprövad erfarenhet. Lund: Studentlitteratur (170 sidor).
 Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2011). Om relationell pedagogik. Malmö: Gleerups, Del I ´ (50 sidor) Berg, Susanne m fl (2010). Vågar lite mer. Rapport från Specialpedagogiska myndigheten (50 sidor).
http://www.butiken.spsm.se/produkt/katalog_filer/00294.pdf
 Bergstedt, Bosse & Helmstad, Glen (2003). Existens och folkbildning. I Deltagares upplevelse
av folkbildning. SOU 2003:112. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/670 (180 sidor)
 Brophy, Jere (2010). ”Motivating Students in Classrooms” (10 s.) I: The International
 Encyclopedia of Education, editors-in-chief, Penelope Peterson, Eva Baker, Barry McGaw , London: Academic Press. Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog.
 Dimenäs, Jörgen (red) (2007). Lära till lärare. Stockholm: Liber (261 sidor)
 Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära. Lund:Studentlitteratur. (150 sidor)
 Folkbildningsrådet (2011). Folkhögskoledeltagarundersökning 2010. Folkbildning för alla? Folbildningsrådet utvärderar No 1 2011. http://www.folkbildning.se/Documents/B_Rapporter/Nationell_utvärdering/Deltagarrapport2011_web.pdf Hägerström, Jeanette (2003). Utmaningar i feministisk teori: Att förstå samspel mellan genus, etnicitet och klass i utbildning. I Diana Mulinari m fl red (2003). Mer än bara kvinnor och män. Lund: Studentlitteratur. (15 sidor)
 Larsson, Berit (2009). Ett delat rum. Agonistisk feminism och folklig mobilisering – exemplet
kvinnofolkhögskolan. Göteborg: Makadam förlag (233 sidor)
 Larsson, Staffan & Olsson, Lars-Erik (red) (2006). Om vuxnas studier. Lund: Studentlitteratur
(216 sidor)
 Paldanius, Sam (2013). Värdeskapande i folkhögskolans undervisning. I Bernt Gustavsson & Matilda Wiklund (red) (2013). Nyttan med folklig bildning. Falun: Nordic Academic Press. Rubenson, Kjell (2011). Adult Learning and Education. (10 sid.) I: The International Encyclopedia of Education, editors-in-chief, Penelope Peterson, Eva Baker, Barry McGaw, London: Academic Press. Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.