Verksamhetsförlagd utbildning II, 15 hp
Teaching II, 15 credits
940G15
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders HallqvistKursansvarig
Anders HallqvistStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, helfart (Helfart) | 2 (HT 2020) | 202044-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Folkhögskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning
• i samråd med skolledning och kollegor på sin VFU-skola beskriva och diskutera pågående eller tänkbara utvecklingsprojekt som svarar mot aktuella behov på en folkhögskola
• beskriva och tillsammans med kollegor/mentor/skolledning diskutera frågor som rör folkhögskollärarens yrkesetik och pedagogiska ledarskap
• kunna genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan
Kursinnehåll
Kursen innehåller utbildningens tredje och sista VFU-period. Dessutom behandlas frågor om lärares ledarskap, utvärdering av undervisning, frågor om lärares yrkesetik samt behovet av och formerna för fortsatt utveckling av lärares yrkeskunnande.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen deltar studenten i verksamheten på en skola, planerar och genomför samt utvärderar undervisning både självständigt och tillsammans med en mentor eller kollega. Studenten deltar också i skolans övriga verksamhet samt i lärarmöten. I kursen förekommer även föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt skrivande av handledningsunderlag och loggbok.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift, en VFU-examination samt ett självständigt arbete.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UKL1 | Undervisningskonst och pedagogiskt ledarskap | 7.5 hp | U, G |
SRE1 | Bedömning i folkhögskolan | 1.5 hp | U, G |
SAS1 | Självständigt arbete som seminariebehandlas | 6 hp | U, G |
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:653648/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789147111633
del III sid. 128 - 182
ISBN: 9789140692641
Kapitel 1, 3 och 5
Artiklar
Larsson, Staffan (2005). ”Förnyelse som tradition” (pp. 169–194)
https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:6398/FULLTEXT01.pdf
s 9 – 99, totalt 90 sidor
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:17640
Webbsidor
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.