Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp

Theory and Method in Scientific Work, 15 credits

941A06

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ann-Marie Markström

Kursansvarig

Ann-Marie Markström, Åsa Elwér

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7YSP Specialpedagogprogrammet 5 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialpedagogprogrammet

Förkunskapskrav

Godkända 45 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande ha:

- Kunskap och förmåga att självständigt kunna planera och motivera en vetenskaplig undersökning
- Fördjupade kunskaper om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter
- Förmåga att kunna formulera och argumentera för en problemställning inom ett yrkesrelevant problemområde
- Vidareutvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt
- Förmåga att kritiskt granska, analysera och ge respons vetenskapliga texter
- Förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forskningsarbete

Kursinnehåll

Kursen behandlar kunskap om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder i forskningsprocessen. Dessutom bearbetas kunskaper om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsprocess olika steg; problemavgränsning, litteratursökning, datainsamling samt bearbetning, analys och tolkning av data. Löpande under stora delar av kursen producerar den studerande en PM inför ett kommande vetenskapligt arbete. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, föreläsningar, studentaktiva seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt och i grupp med stöd av lärplattform.

Examination

Examination sker i form av muntlig och skriftliga redovisningar av fält- och kursuppgifter, individuellt såväl som i grupp.

OBL1 0 hp Deltagande i Data-laboration
SRE4 4 hp skriftlig tentamen
SRE5 2,5 hp skriftlig tentamen
STN2 2,5 hp Salstentamen
STN3 6 hp Examinationsuppgift PM

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Böcker

Fullständig litteraturlistan finns i kursrummet på Lisam

Elbro, Carsten, Poulsen, Mads, Erlandsson, Anita, (2016) Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2016

ISBN: 9789127145634

Huvudbok

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.