Specialpedagogik - kunskapsområde och forskningsfält, 15 hp
Special Education - Theories and Research, 15 credits
941A08
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7YSP | Specialpedagogprogrammet | 1 (HT 2016) | 201634-201703 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialpedagogprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.Lärandemål
Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om centrala specialpedagogiska begrepp
- kunna diskutera specialpedagogik i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- kunna diskutera specialpedagogik som företeelse i såväl forskning som samhälle
- visa kunskaper om internationella, nationella och lokala styrdokument gällande specialpedagogisk verksamhet och organisation
- visa kunskaper om juridik och etik med relevans för specialpedagogisk verksamhet
- visa förståelse för olika perspektiv på specialpedagogik och specialundervisning i såväl inkluderande som segregerande organisation av undervisning
- visa förståelse för speciallärarens arbete i förebyggande specialpedagogisk verksamhet
- visa kunskaper om pedagogiskt ledarskap
- kunna reflektera teoretiskt över specialpedagogisk praktik och de specialpedagogiska yrkesrollerna
- visa medvetenhet om vad ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt kan innebära.
Kursinnehåll
Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv. Centrala begrepp som problematiseras och diskuteras i kursen är helhet, delaktighet, inkludering, integrering, avvikelse, normalitet, differentiering och segregering. Kunskaper om samhällets och skolans möte med och ansvar för barn och ungdomar är centralt i kursen och lagar och förordningar som reglerar detta ansvar studeras. I kursen bearbetas också dilemmasituationer där etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden görs i syfte att utveckla de studerandes värderingsförmåga och förhållningssätt. Yrkesrollen diskuteras och problematiseras i relation till styrdokument, specialpedagogisk verksamhet och organisation.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturseminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd i lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs/fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift.
SRE2, 5 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 3 hp, skriftlig tentamen
STN1, 7 hp, skriftlig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.