Specialpedagogik - kunskapsområde och forskningsfält, 15 hp
Special Education - Theories and Research, 15 credits
941A08
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lotta HolmeKursansvarig
Lotta Holme, Lisa KilmanStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L7YSP | Specialpedagogprogrammet | 1 (HT 2019) | 201934-202003 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialpedagogprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.Lärandemål
Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om centrala specialpedagogiska begrepp
- kunna diskutera specialpedagogik i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- kunna diskutera specialpedagogik som företeelse i såväl forskning som samhälle
- visa kunskaper om internationella, nationella och lokala styrdokument gällande specialpedagogisk verksamhet och organisation
- visa kunskaper om juridik och etik med relevans för specialpedagogisk verksamhet
- visa förståelse för olika perspektiv på specialpedagogik och funktionsnedsättningar i såväl inkluderande som segregerande organisation av undervisning
- visa förståelse för specialpedagogens arbete i förebyggande specialpedagogisk verksamhet
- visa kunskaper om pedagogiskt ledarskap
- kunna reflektera teoretiskt över specialpedagogisk praktik och de specialpedagogiska yrkesrollerna
- visa medvetenhet om vad ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt kan innebära.
Kursinnehåll
Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv. Centrala begrepp som problematiseras och diskuteras i kursen är bland annat delaktighet, inkludering, integrering, avvikelse och normalitet samt funktionsnedsättning. Kunskaper om samhällets och skolans möte med och ansvar för barn och ungdomar är centralt i kursen och lagar och förordningar som reglerar detta ansvar studeras. I kursen bearbetas också dilemmasituationer där etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden görs i syfte att utveckla de studerandes värderingsförmåga och förhållningssätt. Yrkesrollen diskuteras och problematiseras i relation till styrdokument, specialpedagogisk verksamhet och organisation.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturseminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd i lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs/fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift | 7 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär
ISBN: 9789138327364
ISBN: 9789138327241
ISBN: 9789138326343
ISBN: 9789138325421
ISBN: 9789138325940
ISBN: 9789144072807
ISBN: 9144012675, 9789144012674
ISBN: 9789144056838
ISBN: 9789147090686
Främst kap 1, 20, 24, men även som referenslitteratur 5, 6, 17, 22 och 23
ISBN: 9144029349, 9789144029344
(Kapitel 1, 2, 3, 4)
(Kapitel 1, 2, 3, 4)Staffan Selander (red.) Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning,
(s 291-303)
http://hundochkatter.se/special/Kurslitteratur/Kobrannallenomajjen03.pdf
ISBN: 9789144071343
ISBN: 9789144068909
(s 13-32+valda delar)
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2:2, s 16-135.
2:2, s 16-135. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities
ISBN: 9170636249, 9789170636240
Forskningsrapport. Karlstad University Studies 2015:13
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:784444/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9188373932
Tillgänglig på Internet
http://hundochkatter.se/special/Pedagogisktdilemmaspecundervisning.pdf
ISBN: 9789147105649
ISBN: 9789144126241
ISBN: 9789144026633
ISBN: 9172194480
Linköping Studies in Arts and Science (delas ut)
ISBN: 9789147114139
ISBN: 9789147100880
ISBN: 9789144092577
(valda delar)
ISBN: 9789175591162
ISBN: 9789144095295
(valda delar)
Artiklar
Övrigt
Skolinspektionen (2017). Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd.
Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet vid Linköpings universitet (2008). Råd angående att skriva kursuppgifter, examinationsuppgifter och rapporter. (delas ut)
Skollag 2010:800. www.riksdagen.se
Examensordning SFS 1993:100, Bilaga 2. Speciallärarexamen, www.regeringen.se (delas ut)
Examensordning SFS 1993:100, Bilaga 2. Specialpedagogexamen, www.regeringen.se (delas ut)
Övrigt: Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer och aktuella kursplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar. För att få en inblick i aktuell specialpedagogisk forskning och debatt rekommenderas Claes Nilholms blogg. Dessutom läses en valfri skönlitterär bok, som i vid mening gestaltar specialpedagogisk problematik.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Preliminär_SLP_HT19_VT20 | Preliminär_SLP_HT19_VT20.pdf | Campusförlagda dagar SLP HT19_VT20 |
Preliminär_SPP_H19_VT20 | Preliminär_SPP_H19_VT20.pdf | Campusförlagda dagar SPP HT19_VT20 |
valkomstbrev-och-viktig-faktainfo_HT19 | valkomstbrev-och-viktig-faktainfo_HT19.pdf |