Lärande och utveckling, 15 hp

Learning and Development, 15 credits

941A10

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 3 (HT 2017) 201734-201803 Svenska Linköping, Valla V
L7YSP Specialpedagogprogrammet 3 (HT 2017) 201734-201803 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialpedagogprogrammet
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om olika teorier om lärande
- visa förståelse för olika miljöfaktorers påverkan på lärande och utveckling
- visa teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper om hur förhållningssätt och metoder påverkar undervisningens organisation och ger förutsättningar för lärande
- kunna analysera och problematisera grunder för olika organisatoriska, innehållsliga och metodiska val i undervisningen
- kunna problematisera och kritiskt reflektera över lärsituationer
- visa förmåga att reflektera över det egna lärandet
- visa kunskap om olika metoder för pedagogiskt utvecklingsarbete och uppföljning
- visa kunskaper om vetenskaplig metod för insamling av data/empiri
- kunna sammanställa och diskutera vetenskaplig litteratur utifrån ett specifikt syfte och därmed sammanhängande frågeställningar

Kursinnehåll

Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt olika faktorers påverkan på lärande och utveckling såväl teoretiskt som erfarenhetsmässigt. Pedagogiskt utvecklingsarbete granskas. Förutsättningar för lärande och utveckling studeras i skilda lärmiljöer och komplexa lärandesituationer genom studier på fältet. Kursen fördjupar kunskaperna om olika metoder för lärande och betydelsen av olika pedagogiska förhållningssätt för lärmiljön. Dessa fördjupade kunskaper sammanlänkas med teorier om lärande och metoder för att studera olika situationer där lärande sker. Centralt i kursen är vetenskaplig problemformulering och litteraturöversikt samt reflektioner över det egna lärandet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella kurs- och fältuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift som redovisas skriftligt och muntligt.

SRE2, 2 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 2 hp, skriftlig tentamen
SRE4, 2 hp, skriftlig tentamen
STN1, 9 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.