Lärande och utveckling, 15 hp
Learning and Development, 15 credits
941A10
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lotta HolmeKursansvarig
Lotta Holme, Susanne SeverinssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) | 3 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7YSP | Specialpedagogprogrammet | 3 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
- Specialpedagogprogrammet
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om olika teorier om lärande
- visa förståelse för olika miljöfaktorers påverkan på lärande och utveckling
- visa teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper om hur förhållningssätt och metoder påverkar undervisningens organisation och ger förutsättningar för lärande
- kunna analysera och problematisera grunder för olika organisatoriska, innehållsliga och metodiska val i undervisningen
- kunna problematisera och kritiskt reflektera över lärsituationer
- visa förmåga att reflektera över det egna lärandet
- visa kunskap om olika metoder för pedagogiskt utvecklingsarbete och uppföljning
- visa kunskaper om vetenskaplig metod för insamling av data/empiri
- kunna sammanställa och diskutera vetenskaplig litteratur utifrån ett specifikt syfte och därmed sammanhängande frågeställningar
Kursinnehåll
Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt olika faktorers påverkan på lärande och utveckling såväl teoretiskt som erfarenhetsmässigt. Pedagogiskt utvecklingsarbete granskas. Förutsättningar för lärande och utveckling studeras i skilda lärmiljöer och komplexa lärandesituationer genom studier på fältet. Kursen fördjupar kunskaperna om olika metoder för lärande och betydelsen av olika pedagogiska förhållningssätt för lärmiljön. Dessa fördjupade kunskaper sammanlänkas med teorier om lärande och metoder för att studera olika situationer där lärande sker. Centralt i kursen är vetenskaplig problemformulering och litteraturöversikt samt reflektioner över det egna lärandet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga individuella kurs- och fältuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift som redovisas skriftligt och muntligt.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift | 9 hp | U, G |
SRE4 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9144031203
ISBN: 9789127145603
ISBN: 9789147090686
ISBN: 9789144038247
ISBN: 9789144068909
ISBN: 9789173467339
ISBN: 9789147094059
ISBN: 9173732699
Litteraturlistan är preliminär
ISBN: 9789127130746
ISBN: 9144002718, 9789144002712
ISBN: 9171551697
ISBN: 9789140688262
ISBN: 9789171040459
http://www.mah.se/upload/Samverkan/utvardering/UtvRapport2008_2.pdf
Artiklar
Published online 24 feb 2015
Övrigt
Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention, Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer, skollag, socialtjänstlag, diskrimineringslag och aktuella läroplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.