Möjligheter, hinder och utmaningar i lärandet, 15 hp

Opportunities, Obstacles and Challenges for Learning, 15 credits

941A11

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, Specialpedagogik) 2 (VT 2015) Svenska
L7MPS Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, Specialpedagogik) 4 (VT 2015) 201504-201523 Svenska Linköping, Valla V
L7YSP Specialpedagogprogrammet 4 (VT 2015) 201534-201603 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Specialpedagogprogrammet
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkända 30 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- kunna analysera och problematisera socioemotionella faktorers, psykosociala faktorers och miljöfaktorers påverkan på utveckling och lärande
- visa kunskaper om sociala problem och förhållanden
- kunna analysera pedagogiska utmaningar i ett relationellt, kompensatoriskt och kritiskt perspektiv
- visa kunskaper om neuropsykiatriska diagnosers inverkan på individ och miljö
- visa kunskaper om intellektuella funktionshinder, inlärningssvårigheter och särskolan som skolform
- kunna formulera och problematisera olika perspektiv på komplexa lärandesituationer
- kunna diskutera skilda specialpedagogiska förklaringsmodeller och förhållningssätt
- visa insikter i aktuell specialpedagogisk forskning.

Kursinnehåll

Kursen tar upp det komplicerade samspelet mellan individ och miljö, vilket både skapar förutsättningar, utmanar och reser hinder för lärandet. Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt hur samverkan mellan samhälle, institutioner, hem och skola påverkar lärandet. I kursen ingår fördjupade kunskaper om kommunikativ förmåga och om grupper, olika livsvillkor och skolans vardag samt sociala problem. Barns och elevers sociala situation problematiseras i ett intersektionellt perspektiv med fokus på genus, etnicitet och fattigdom. Socioemotionella och psykosociala faktorer lyfts särskilt fram, liksom begreppet språklig medvetenhet. Även neuropsykiatriska diagnosers och intellektuella funktionshinders påverkan på lärande och utveckling problematiseras och diskuteras på ett fördjupat sätt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella kursuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift.


SRE4, 3 hp, skriftlig hemtentamen
SRE5, 3 hp, skriftlig hemtentamen
OBL1, 0 hp, obligatoriskt moment - litteraturseminarier
STN1, 9 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.