Möjligheter, hinder och utmaningar i lärandet, 15 hp
Opportunities, Obstacles and Challenges for Learning, 15 credits
941A11
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lotta HolmeStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, Specialpedagogik) | 2 (VT 2015) | Svenska | |||
L7MPS | Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, Specialpedagogik) | 4 (VT 2015) | 201504-201523 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7YSP | Specialpedagogprogrammet | 4 (VT 2015) | 201534-201603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
- Specialpedagogprogrammet
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter kursen skall den studerande:
- kunna analysera och problematisera socioemotionella faktorers, psykosociala faktorers och miljöfaktorers påverkan på utveckling och lärande
- visa kunskaper om sociala problem och förhållanden
- kunna analysera pedagogiska utmaningar i ett relationellt, kompensatoriskt och kritiskt perspektiv
- visa kunskaper om neuropsykiatriska diagnosers inverkan på individ och miljö
- visa kunskaper om intellektuella funktionshinder, inlärningssvårigheter och särskolan som skolform
- kunna formulera och problematisera olika perspektiv på komplexa lärandesituationer
- kunna diskutera skilda specialpedagogiska förklaringsmodeller och förhållningssätt
- visa insikter i aktuell specialpedagogisk forskning.
Kursinnehåll
Kursen tar upp det komplicerade samspelet mellan individ och miljö, vilket både skapar förutsättningar, utmanar och reser hinder för lärandet. Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt hur samverkan mellan samhälle, institutioner, hem och skola påverkar lärandet. I kursen ingår fördjupade kunskaper om kommunikativ förmåga och om grupper, olika livsvillkor och skolans vardag samt sociala problem. Barns och elevers sociala situation problematiseras i ett intersektionellt perspektiv med fokus på genus, etnicitet och fattigdom. Socioemotionella och psykosociala faktorer lyfts särskilt fram, liksom begreppet språklig medvetenhet. Även neuropsykiatriska diagnosers och intellektuella funktionshinders påverkan på lärande och utveckling problematiseras och diskuteras på ett fördjupat sätt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga individuella kursuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift.
SRE4, 3 hp, skriftlig hemtentamen
SRE5, 3 hp, skriftlig hemtentamen
OBL1, 0 hp, obligatoriskt moment - litteraturseminarier
STN1, 9 hp, skriftlig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.