Utbildningsledarskap, 15 hp

Educational Leadership, 15 credits

942A08

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lisa Kilman

Kursansvarig

Lisa Kilman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 7 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 9 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 11 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 13 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Senare del Masterprogram i pedagogiskt arbete (Halvfart, pedagogiskt arbete) 1 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs lärarexamen minst 180 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap
- identifiera och kritiskt granska aktuella trender inom forskning om utbildningsledarskap
- beskriva och analysera ledningsuppdrag inom utbildningsverksamhet

Kursinnehåll

Teorier om ledarskap, 7.5 hp
I delkursen fördjupas kunskaper om ledarskapteorier och olika perspektiv på ledarskap. I delkursen används dessa teorier för att förstå och analysera ledarskapets förutsättningar, sammanhang och utövande.

Perspektiv på skolledarskap, 7.5 hp
I delkursen fördjupas förmågan att urskilja samt identifiera centrala aspekter av utbildningsledarskap med hjälp av svensk och internationell utbildningsledarforskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs med hjälp av en nätbaserad lärplattform. Kursintroduktion och vissa föreläsningar/seminarier ges i form av fysiska möten. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter enligt studiehandledning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.

Examination

Kursen examineras skriftligt och/eller muntligt. Förutom obligatoriska webbaserade inlämningsuppgifter förekommer en hemtentamen. VG på DEL 1 och VG på DEL 2 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
DEL2 Perspektiv på skolledarskap 7.5 hp U, G, VG
DEL1 Teorier om ledarskap 7.5 hp U, G, VG

VG på DEL 1 och VG på DEL 2 ger slutbetyg VG på kursen som helhet.

Böcker

Brüde Sundin, Josefin, (2007) En riktig rektor : om ledarskap, genus och skolkulturer Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2007

ISBN: 9789185715626

Brüde Sundin, Josefin, (2009) Vad gör rektorer hela dagarna? 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144052564

Forssten Seiser, Anette, (2017) Stärkt pedagogiskt ledarskap : rektorer granskar sin egen praktik Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, 2017

ISBN: 9789170638152, 9789170639104

Hallerström, Helena, Author, Lunds universitet, Rättssociologiska institutionen, Originator, Lund University, Department of Sociology of Law, Originator, (2006) Rektorers normer i ledarskapet för skolutveckling

ISBN: 917267217X, 9789172672178

Ludvigsson, Ann, (2009) Samproducerat ledarskap : hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete Jönköping : School of Education and Communication, Jönköping University, 2009

ISBN: 9789162878863

Mogren, Anna, Author, Karlstads universitet, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013), Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013), Originator, (2017) Implementering av lärande för hållbar utveckling: En studie av rektors förståelse av kvalitet i skolans organisation

ISBN: 9170638160, 9170639116, 9789170638169, 9789170639111

Nehez, Jaana, (2015) Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete : möjligheter och hinder för planerad förändring Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2015

ISBN: 9789173468497, 9789173468503

Nilsson, Peter, (2005) Ledarutveckling i arbetslivet Umeå universitet. Pedagogiska institutionen, nr 75

http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19762_avh_2000481_p_nilsson_low-3.pdf

Nordzell, Anita, (2007) Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion Linköping : Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet, 2007

ISBN: 9185643157

Törnsén, Monika, Rektor, elevhälsan och elevers lärande och utveckling

www.skolverket.se/elevhalsa

Törnsén, Monika, (2009) Successful principal leadership: prerequisites, processes and outcomes Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2009

ISBN: 9789172647282

Vetenskapsrådet, Rektor - en forskningsöversikt 2000-2010 Rapportserie 4:2011
Yukl, Gary A., (2010) Leadership in organizations 7. ed. Upper Saddle River, N.J. ; Harlow : Pearson Education, cop. 2010 [dvs 2009]

ISBN: 9780138157142, 0138157146

Yukl, Gary A., Kaulio, Matti, (2012) Ledarskap i organisationer Harlow : Prentice Hall, 2012

ISBN: 9780273739234

Ärlestig, Helene, (2008) Communication between principals and teachers in successful schools Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, 2008

ISBN: 9789172646711

Webbsidor

Bibliotekets hemsida http://www.bibl.liu.se

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.