Undervisning och lärande, 15 hp
Teaching and Learning, 15 credits
942A09
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofi WedinStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2014) | Svenska | Linköping | V | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2014) | Svenska | Linköping | V | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2014) | Svenska | Linköping | V | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2014) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, att den studerande är godkänd på kursen Forsknings- och utvecklingsarbete i skolan, 15hp, inom magisterprogrammet i Pedagogiskt arbete med inriktning mot Lärares arbete och elevers lärande eller har motsvarande förkunskaperLärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerade kunna
-redogöra för teoretiska modeller och begrepp inom området lärteorier
-bedöma lärteoriers användbarhet för elevers lärande
-beskriva lärteoriers påverkan på klassrumsprocesser
-analysera och kritiskt granska andras och egen undervisningspraktik samt elevers lärprocesser med hjälp av vetenskapliga perspektiv begrepp och redskap
Kursinnehåll
Teori/praktik samt tidiga teorier om lärande, 7,5hp
I delkursen problematiseras förhållandet teori och praktik och hur deltagarnas egna pedagogiska förförståelse kan relateras till detta. Behavioristisk samt socialkognitiv teori studeras och användbarheten av teorierna diskuteras.
Kognitiv och socio-kulturell teoribildning samt teori/praktik 7,5hp
I delkursen studeras Piagets och Vygotskijs teoribildningar samt teori om situerat lärande. Teoriernas användbarhet kontrasteras. Avslutningsvis problematiseras hur deltagarnas syn på förhållandet teori/praktik påverkats/förändrats/förändrats under kursens gång.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs med hjälp av olika distansöverbryggande tekniker. Kursintroduktion och vissa föreläsningar/seminarier ges i form av fysiska möten. Undervisningen sker dels med hjälp av en studiehandledning, dels med hjälp av olika typer av kommunikation. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.
Examination
De två delkurserna examineras skriftligt via obligatoriska inlämningsuppgifter.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.