Uppsats, magister, pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning - inr Hum och Sam, 15 hp

Thesis, 1 year Master of Education with Outdoor Teaching – with Focus on Liberal Arts and Social Science, 15 credits

942A12

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 7 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet samt genomgången metodkurs: - Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 942A07, 15 hp eller motsvarande eller - Avslutad och godkänd kurs: Forskningsteorier och undersökningsmetodik, 943A03, 15hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för det humanistisk/samhällsvetenskapliga området relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva vad nationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde.
- beskriva och kommentera några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska perspektiv de begrepp som författaren avser att utnyttja.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen.
-argumentera för val av vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning.
- välja lämpliga metoder i relation till syfte och problemställning samt självständigt argumentera för avgränsningar och perspektiv
-tillämpa ett analytiskt och syntetiskt förhållningssätt.
- redovisa genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
-presentera och försvara ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete.
- tydligt redovisa för undersökningens resultat.
- kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete samt diskutera arbetets kvalitet.
- försvara den egna uppsatsen samt presentera, kritiskt och konstruktivt granska en annan students uppsats.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det humanistiskt/samhällsvetenskapliga området. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent helhet. Resultat presenteras skriftligt och försvaras muntligt. Studenten bör presentera och argumentera för egna val, avgränsningar, perspektiv, analyser och resultat. I kursen ingår också att sammanfatta, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Uppsatsen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:765450/FULLTEXT01.pdf Jöesaar, A. (2015). Grundskolans läroböcker – både för pojkar och flickor? En undersökning av en kommuns läroböcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:820157/FULLTEXT01.pdf Mohsen, T. (2016). De bryter upp och börjar om – invandrade kvinnors deltagande i svenska som andra språk. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Referenslitteratur Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur. Bergström, G. & Boréus, K. (red.) (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Borg, E. & Westerlund, J. (2012). Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Eriksson Barajas, K., Forsberg C. & Wengström Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. & Thornberg, R. (red.) (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Forsberg, C. (2014). Lär dina studenter att skriva. Lund: Studentlitteratur. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1997). Forskningsmetodik: om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Kullberg, B. (2014). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Lantz, B. (2014). Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur. Miles, M.B. & Huberman A.M. (2014). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage. Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Repstad, P. (2007). Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.