Avancerad kurs i kvalitativ forskningsmetod för lärare och andra pedagoger, 7.5 hp

Advanced course in qualitative research methods in education, 7.5 credits

942A17

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Johanna Lundqvist

Kursansvarig

Johanna Lundqvist

Studierektor eller motsvarande

Åsa Järnvall, Henrik Lindqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 1 (HT 2025) 202534-202603 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 1 (HT 2025) 202534-202603 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

  • Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180hp 
    eller
    180hp godkända varav 90hp i något av följande huvudområden där kandidatuppsats/examensarbete 15hp på fördjupningsnivå ingår:
    - pedagogik
    - pedagogiskt arbete
    - specialpedagogik
    - didaktik 
    eller 
    Kandidatexamen i annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
  • Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för innebörden i kvalitativ forskningsansats och reflektera över dess förtjänster och begränsningar 
  • redogöra för ett flertal datainsamlingsmetoder och analysstrategier inom kvalitativ forskning och reflektera över fördelar och nackdelar samt möjliga datainsamlings- och analyskombinationer 
  • kvalitetsgranska kvalitativ forskning om utbildning, identifiera och syntetisera resultat i kvalitativ forskning om pedagogiskt arbete 
  • planera ett mindre, kvalitativt forskningsprojekt om pedagogiskt arbete som har en intern logik, följer god forskningssed och kan utgöra ett viktigt kunskapsbidrag.

Kursinnehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori och kvalitativ forskningsansats, datainsamlingsmetoder och analysstrategier samt tolkning och diskussion av resultat och möjliga datainsamlings- och analyskombinationer i kvalitativ forskning. Den behandlar även kvalitetsgranskning av kvalitativ forskning och tillhörande vetenskapliga publikationer samt genomförande av litteraturstudier. Därtill behandlar kursen forskningsprocessens olika faser med särskilt beaktande av intern logik, etiska överväganden i kvalitativ forskning och god forskningssed. Slutligen behandlas motiv till kvalitativ forskning, avgränsning i sådan forskning och möjliga kunskapsbidrag.

Undervisnings- och arbetsformer

Seminarier, föreläsningar, workshops och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig redovsining 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 5 hp U, G, VG

Omexamination av muntliga redovisningar kan komma att ske skriftligt.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.