Avancerad kurs i kvalitativ forskningsmetod för lärare och andra pedagoger, 7.5 hp
Advanced course in qualitative research methods in education, 7.5 credits
942A17
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johanna LundqvistKursansvarig
Johanna LundqvistStudierektor eller motsvarande
Åsa Järnvall, Henrik LindqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 1 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 1 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180hp
eller
180hp godkända varav 90hp i något av följande huvudområden där kandidatuppsats/examensarbete 15hp på fördjupningsnivå ingår:
- pedagogik
- pedagogiskt arbete
- specialpedagogik
- didaktik
eller
Kandidatexamen i annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet - Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för innebörden i kvalitativ forskningsansats och reflektera över dess förtjänster och begränsningar
- redogöra för ett flertal datainsamlingsmetoder och analysstrategier inom kvalitativ forskning och reflektera över fördelar och nackdelar samt möjliga datainsamlings- och analyskombinationer
- kvalitetsgranska kvalitativ forskning om utbildning, identifiera och syntetisera resultat i kvalitativ forskning om pedagogiskt arbete
- planera ett mindre, kvalitativt forskningsprojekt om pedagogiskt arbete som har en intern logik, följer god forskningssed och kan utgöra ett viktigt kunskapsbidrag.
Kursinnehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori och kvalitativ forskningsansats, datainsamlingsmetoder och analysstrategier samt tolkning och diskussion av resultat och möjliga datainsamlings- och analyskombinationer i kvalitativ forskning. Den behandlar även kvalitetsgranskning av kvalitativ forskning och tillhörande vetenskapliga publikationer samt genomförande av litteraturstudier. Därtill behandlar kursen forskningsprocessens olika faser med särskilt beaktande av intern logik, etiska överväganden i kvalitativ forskning och god forskningssed. Slutligen behandlas motiv till kvalitativ forskning, avgränsning i sådan forskning och möjliga kunskapsbidrag.
Undervisnings- och arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, workshops och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovsining | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 5 hp | U, G, VG |
Omexamination av muntliga redovisningar kan komma att ske skriftligt.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.