Mixed methods - flermetodsforskning, 7.5 hp
Mixed methods research , 7.5 credits
942A18
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders HallqvistKursansvarig
Anders HallqvistStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 2 (VT 2026) | 202604-202623 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 2 (VT 2026) | 202604-202623 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller lärarexamen om minst 180 hp
eller
180hp godkända varav 90hp i något av följande huvudområden där kandidatuppsats/examensarbete 15hp på fördjupningsnivå ingår:
- pedagogik
- pedagogiskt arbete
- specialpedagogik
- didaktik
eller
Kandidatexamen 180hp i annat huvudområde samt tre års yrkeslivserfarenhet i pedagogisk verksamhet på halvtid - Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- reflektera över och redogöra för hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan berika varandra i ett forskningsprojekt
- designa ett forskningsprojekt som inbegriper både kvantitativ och kvalitativ metod
- kritiskt diskutera styrkor och svagheter samt möjligheter och hinder när kvalitativa och kvantitativa ansatser kombineras i en forskningsstudie
- kritiskt reflektera över hur flermetodsforskning används i kunskapsöversikter, sammanställningar och utvärderingar av utbildningsverksamheter.
Kursinnehåll
I kursen behandlas flermetodsforskning där kvalitativ och kvantitativ forskning kombineras. Exempel ges på flermetodsforskning inom pedagogiskt arbete och det ges förutsättningar att designa en studie som kombinerar kvalitativ och kvantitativ metod. I kursen ingår även att kritiskt diskutera hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder används för att utvärdera och styra utbildningsverksamheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Seminarier, föreläsningar, workshops och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 6 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.