Utomhuspedagogik med miljödidaktisk inriktning, 15 hp
Environmental outdoor education, 15 credits
943A08
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, halvfart (Halvfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) | 3 (HT 2016) | 201634-201723 | Engelska | Linköping, Valla | V |
L7MPD | Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) | 5 (HT 2016) | 201634-201723 | Engelska | Linköping, Valla | V |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 7 (HT 2016) | 201634-201723 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.
Lärandemål
Studenterna ska efter genomförd kurs kunna
- Redogöra för hur olika teorier om lärande har influerat utomhuspedagogiken forsknings- och arbetsområde
- Diskutera utomhuspedagogikens relation till närliggande utbildningstraditioner så som miljödidaktik och utbildning för hållbar utveckling
- Redogöra för grundläggande idéer och innehåll i utbildning för miljödidaktik/hållbar utveckling med en koppling till naturvetenskap och aktuell teknisk utveckling.
- Använda närområdet som en resurs för lärande i miljödidaktik med en koppling till naturvetenskap och aktuell teknisk utveckling.
Kursinnehåll
Kursen belyser teoretiska referensramar och undervisningstraditioner med relevans för utomhuspedagogikens forsknings- och arbetsområde. Olika aspekter av lärande diskuteras, framför allt med avseende på platsens betydelse för lärande och kunskap. Både kognitiva teorier och sociokulturella teorier om lärande belyses. Miljö- och klimatfrågor och utbildning för hållbar utveckling är områden med relevans för, och nära koppling till, den utomhuspedagogiska idétraditionen. Under kursen ges exempel på praktiskt miljödidaktiskt arbete och aktuell forskning och teoribildning diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i form av fältbaserad undervisning, seminarium, föreläsningar, individuellt arbete och arbete i grupp. Kursen ges delvis på distans med internatträffar med enkel förläggning som bekostas av deltagarna själva.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig examination som preciseras i studiehandledningen
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.