Miljö- och hållbarhetsundervisning i natur- och kulturlandskapet, 15 hp
Environmental and Sustainability Education in the Natural and Cultural Landscape, 15 credits
947A15
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ola UhrqvistKursansvarig
Ola UhrqvistStudierektor eller motsvarande
Henrik LindqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MOS | Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | Engelska | Linköping, Valla | O |
L7MOS | Outdoor and Sustainability Education, Master's Programme | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning
Förkunskapskrav
Lärarexamen eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller kandidatexamen i pedagogik, pedagogiskt arbete eller motsvarande. Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för fördjupade kunskaper om miljö- och hållbarhetsundervisningens historiska utveckling och samtida forskningsfält
- diskutera och problematisera centrala begrepp inom utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning
- inventera möjligheter för, och kritiskt analysera miljö- och hållbarhetsundervisning i potentiella och relevanta utomhusmiljöer
- självständigt planera, genomföra och utvärdera en längre exkursion med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning, med hänsyn till risk, säkerhet och lika villkor.
Kursinnehåll
Kursen utgår ifrån aktuell forskning inom miljö- och hållbarhetsundervisning och har fokus på hur lärmiljöer utanför klassrummet kan vara en relevant del i undervisning för miljö- och hållbarhetsundervisning. Utomhuspedagogikens teoretiska bakgrund behandlas och aktuell forskning och praxis diskuteras och problematiseras. Människans relation med sin närmiljö är en aspekt i både utomhuspedagogik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och i kursen behandlas platsteoretiska perspektiv på förhållandet människa-natur. Kursen behandlar centrala begrepp för miljö- och hållbarhetsundervisning som planetära gränser och ekosystemtjänster. I kursen tränas planering, genomförande och utvärdering av utomhusundervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen baseras på en kombination av fältarbete, med det lokala natur- och kulturlandskapet som utgångspunkt, och föreläsningar och litteraturseminarier. Studenterna förväntas arbeta såväl självständigt som i mindre grupper.
Examination
Studenterna examineras genom en skriftliga kursuppgift kopplad till det praktiska fältarbetet och kurslitteraturen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Assignment 1 | 6 hp | U, G |
EXA2 | Assignment 2 | 9 hp | EC |
Böcker
List of Literature is provided at your learning platform LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.