Specialpedagogik - kunskapsområde och forskningsfält, 15 hp

Special Education - Theories and Research, 15 credits

948A01

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Lotta Holme, Lisa Kilman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om centrala specialpedagogiska begrepp
- kunna diskutera specialpedagogik i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- kunna diskutera specialpedagogik som företeelse i såväl forskning som samhälle
- visa kunskaper om internationella, nationella och lokala styrdokument gällande specialpedagogisk verksamhet och organisation
- visa kunskaper om juridik och etik med relevans för specialpedagogisk verksamhet
- visa förståelse för olika perspektiv på specialpedagogik och funktionsnedsättningar i såväl inkluderande som segregerande organisation av undervisning
- visa förståelse för specialpedagogens arbete i förebyggande specialpedagogisk verksamhet
- visa kunskaper om pedagogiskt ledarskap
- kunna reflektera teoretiskt över specialpedagogisk praktik och de specialpedagogiska yrkesrollerna
- visa medvetenhet om vad ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt kan innebära.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv. Centrala begrepp som problematiseras och diskuteras i kursen är bland annat delaktighet, inkludering, integrering, avvikelse och normalitet samt funktionsnedsättning. Kunskaper om samhällets och skolans möte med och ansvar för barn och ungdomar är centralt i kursen och lagar och förordningar som reglerar detta ansvar studeras. I kursen bearbetas också dilemmasituationer där etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden görs i syfte att utveckla de studerandes värderingsförmåga och förhållningssätt. Yrkesrollen diskuteras och problematiseras i relation till styrdokument, specialpedagogisk verksamhet och organisation.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturseminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd i lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuella kurs/fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift.
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig examinationsuppgift 7 hp U, G
SRE3 Skriftlig tentamen 3 hp U, G
SRE2 Skriftlig tentamen 5 hp U, G
Obligatorisk litteratur Böcker Bergem, Tryggve (2000). Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur Berg, Gunnar (2011). Skolledarskap och skolans frirum. Lund: Studentlitteratur Brodin, Jane & Lindstrand, Peg (2010). Perspektiv på en skola för alla. Lund: Studentlitteratur Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber ekonomi (främst kap 1, 17, 21, men även som referenslitteratur 4, 5, 15, 19 och 20) Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red.) (2003). Problembarnets århundrade. Normalitet, expertis och visionen om framsteg, Lund: Studentlitteratur (kap 1,2,3,4) Emanuelsson, Ingemar (2003). En skola för alla. Om specialpedagogik. I Staffan Selander (red.) Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, www.skolverket.se (s 291-303, se Lisam) Eriksson Gustavsson, Anna-Lena, Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes (red.) (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (s 13-32+valda delar) Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur (176 s) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2007). Vetenskapsrådet, http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Göransson, Kerstin, Lindqvist, Gunilla, Klang, Nina, Magnusson, Gunnlaugur & Nilholm, Claes (2015). Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning. En enkätstudie. Forskningsrapport. Karlstad University Studies 2015:13. Karlstad universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:784444/FULLTEXT01.pdf Haug, Peder (1998). Pedagogiskt dilemma: Specialundervisning. Skolverket (61 s), www.skolverket.se Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: LIBER AB. Nilholm, Claes (2007). Perspektiv på specialpedagogik. Lund: Studentlitteratur Olsson, Ingrid (1999). Att leva som lytt. Handikappades levnadsvillkor i 1800-talets Linköping. Linköping Studies in Arts and Science (s 91-107, delas ut) Persson, Bengt (2013). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012). Inkludering och måluppfyllelse – att nå framgång med alla elever. Stockholm: Liber Sandberg, Anette (red.) (2015). Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur (valda delar) Swärd, Ann-Katrin & Florin, Katarina (2011). Särskolans verksamhet: uppdrag, pedagogik och bemötande. Lund: Studentlitteratur (valda delar) Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Skolverket: Stockholm. Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) (2013). Inkluderande undervisning. Vad kan man lära av forskningen? Claes Nilholm & Kerstin Göransson. Online http://www.butiken.spsm.se/produkt/katalog_filer/00459_tillganglig.pdf [14-04-2014] Artiklar von Ahlefeld Nisser, Desiree (2014). Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag. Skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik. Nordic Studies in Education, 34, 246-264. Cameron, David Lansing, Nilholm, Claes & Persson, Bengt (2012). School district administrators' perspectives on special education policy and practice in Norway and Sweden, Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 14, No.3, pp. 212-231. Canino, Glorisa & Alegría, Margarita (2008). Psychiatric diagnosis – is it universal or relative to culture? Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 49, No.3, pp. 237-250 Göransson, Kerstin, Malmqvist, Johan & Nilholm Claes (2013). Local school ideologies and inclusion education: the case of Swedish independent schools. International Journal of Special Needs Education, Vol. 28, No. 1, pp. 49-63. Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes & Karlsson, Kristina (2011). Inclusive education in Sweden? A critical analysis. International Journal of Inclusive Education, Vol. 15, No.5, pp. 541-555. Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes (2013). Making schools inclusive? Educational leaders’ views on how to work with children in need of special support. International Journal of Inclusive education, Vol. 17, No. 1, pp. 95-110. Nilholm, Claes (2006). Special education, inclusion and democracy. European Journal of Special Needs Education, Vol. 21, No. 4, pp.431-445 Takala, Marjatta, Sarromaa Hausstätter, Rune, Ahl, Astrid & Head, George (2012). Inclusion seen by student teachers in special education: differences among Finnish, Norwegian and Swedish students. European Journal of Teacher Education, Vol. 35, No. 3, pp. 305-325. Övrig information Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer, examensordningar, skollag och aktuella läroplaner i tillämpliga delar, skrivråd samt aktuella vetenskapliga artiklar.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.