Specialpedagogisk verksamhet, 15 hp

Special Education, 15 credits

948A02

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Susanne Severinsson

Kursansvarig

Henrik Lindqvist, Susanne Severinsson

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) 2 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla O
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) 2 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande:
- visa fördjupad förståelse för vilken betydelse organisering av den specialpedagogiska verksamheten får för såväl innehåll som utfall av densamma
- visa fördjupade kunskaper om olika pedagogiska processer och metoder i arbetet som samtalspartner och rådgivare
- visa fördjupad kunskap om hur strukturer och processer påverkar i små och stora grupper
- visa fördjupad kunskap kring hur roller och normer utvecklas och vilken funktion dessa fyller i olika grupper
- visa fördjupad förståelse för betydelsen av gruppledarens förhållningssätt med avseende på samspelet i gruppen
- visa kunskaper om hinder och möjligheter i socialt samspel och kommunikation med avseende på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- kunna reflektera över sin egen roll, sitt eget förhållningssätt och även kunna värdera det egna bidraget i grupper av olika slag
- visa fördjupad kunskap om hur pedagogisk utredning kan användas vid framtagande av utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
- visa förmåga att värdera behov av kartläggningsinsatser i olika situationer
- visa kunskap om aktuell forskning inom det specialpedagogiska kunskapsområdet

Kursinnehåll

Speciallärarprogrammets andra kurs fokuserar på de ansvarsområden och den verksamhet som specialläraren ska leda, utveckla och utvärdera. Centralt innehåll i kursen är organisering av och lärande om hur olika grupper utvecklas och fungerar. Hinder och möjligheter för socialt samspel och kommunikation studeras även utifrån neuropsykiatriska, socioemotionella och psykosociala svårigheter. Kommunikation och samtal i olika kontexter och studentens egen roll som ledare i gruppsammanhang lyfts fram i diskussioner och i utvärdering av arbetsgruppers arbete. Gruppers och grupprocesser påverkan på lärande är också viktigt kursinnehåll.

En del av speciallärarens arbete innebär att kartlägga, utreda, planera och utvärdera specialpedagogiska insatser på individ-, grupp- och organisationsnivå. Ett redskap i detta arbete är åtgärdsplanering och åtgärdsprogram/handlingsplaner. Innebörden av samt organisation och genomförande av sådana arbetsuppgifter studeras och analyseras i kursen genom både teoretiska och fältanknutna studier. Även för-, grund- och gymnasieskolors arbete med utvecklingsplaner studeras.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen är PBL-inspirerad (problembaserat lärande) och studenterna arbetar i basgrupper med basgruppshandledning. Undervisningen genomförs också genom föreläsningar, fältstudier och skriftliga uppgifter, både individuellt och i grupp, och med stöd av lärplattform.

Examination

Examination sker genom individuella och gruppvisa kurs- och fältuppgifter samt bearbetning av fall. Examinationerna är såväl skriftliga och muntliga.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN2 Skriftlig examinationsuppgift 8 hp U, G
SRE8 Basgrupp 1 hp U, G
SRE7 Åtgärdsprogram/handlingsplan 2 hp U, G
SRE6 Pedagogisk kartläggning 2 hp U, G
SRE5 Specialpedagogisk forskning 2 hp U, G

Böcker

Litteraturlista finns i kursrummet på Lisam

 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.