Tala, läsa och skriva – möjligheter och hinder för lärande, del 1, 15 hp
Talk, Read and Write - Opportunities and Obstacles for Learning, part 1, 15 credits
948A03
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa ElwérKursansvarig
Åsa Järnvall, Åsa ElwérStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) | 3 (HT 2024) | 202434-202503 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling. Ingår i Lärarlyftet. (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) | 3 (HT 2024) | 202434-202503 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupade kunskaper om barns och elevers språk- och begreppsutveckling
- ha fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling samt läs- och skrivprocesser
- ha fördjupade kunskaper om möjligheter för skriftspråklig utveckling
- självständigt kunna analysera och problematisera elevers skriftspråkliga kunskaps- och färdighetsutveckling
- kunna visa hög medvetenhet om olika didaktiska och metodiska förhållningssätt till lärande och undervisning
Kursinnehåll
Kursen inleds med studier om lärandeteorier samt lärandemiljöers betydelse för barns och elevers utveckling och lärande. Därefter fokuseras kunskaper om språk- och begreppsutveckling. Forskningsbaserad kunskap om sambandet mellan tal, språk och tänkande samt olika teorier om språk- och begreppsutveckling är centralt innehåll. Vidare studeras definitioner av och teoretiska modeller för läsning och skrivning. Aktuell forskning om läs- och skrivinlärning studeras. Kartläggning och bedömning samt tolkning av resultat gällande språkliga och skriftspråkliga förmågor är också föremål för studier.
Ett helhetsperspektiv på språklig och skriftspråklig utveckling och lärande är utgångspunkten för att den studerande ska utveckla en förståelse för det komplicerade samspel av olika faktorer som påverkar individers utveckling och lärande.
Den studerande ska studera och analysera förhållningssätt som förekommer i undervisning där språkliga och skriftspråkliga förmågor står i fokus.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, studentaktiva seminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp, och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom litteraturseminarier, individuella och gruppvisa kurs/fältuppgifter och examinationsuppgifter. Examinationerna kan vara såväl skriftliga som muntliga.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift individuell | 5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen individuell | 5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen individuell | 3 hp | U, G |
POR1 | Portfolio reflektion skriftlig | 0 hp | D |
MNT1 | Muntlig tentamen | 2 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan ligger under fliken Övriga dokument samt i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista 948A03 | Litteraturlista 948A03.pdf |