Barns matematikutveckling, 7.5 hp

Children’s Mathematical Development, 7.5 credits

948A07

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Joakim Samuelsson

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
SLPEAPR SLPeapr2013 3 (HT 2013) Svenska Ortsoberoende
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 3 (HT 2013) 201334-201343 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • SLPeapr2013
  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- ge olika teoretiska perspektiv på skolmatematiken,
- visa hög medvetenhet om olika didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i matematik,
- analysera och problematisera olika aspekter av elevers kunskapsutveckling inom matematikområdet,
-identifiera olika faktorer som påverkar lärande i matematik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas teorier om lärande och olika didaktiska modeller. I kursen studeras också begrepps- och matematikutveckling i förskola och grundskola. Ytterligare område som behandlas är faktorer som påverkar lärandet i matematik t.ex. kognitiva, emotionella, sociala och kulturella faktorer.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig redovisning.

SRE2, 2,5 hp, skriftlig tentamen
STN2, 5 hp, skritflig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.