Barns matematikutveckling, 7.5 hp
Childrens Mathematical Development, 7.5 credits
948A07
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Joakim SamuelssonStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
SLPEAPR | SLPeapr2013 | 3 (HT 2013) | Svenska | Ortsoberoende | ||
L1YSM | Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling | 3 (HT 2013) | 201334-201343 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- SLPeapr2013
- Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- ge olika teoretiska perspektiv på skolmatematiken,
- visa hög medvetenhet om olika didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i matematik,
- analysera och problematisera olika aspekter av elevers kunskapsutveckling inom matematikområdet,
-identifiera olika faktorer som påverkar lärande i matematik.
Kursinnehåll
I kursen behandlas teorier om lärande och olika didaktiska modeller. I kursen studeras också begrepps- och matematikutveckling i förskola och grundskola. Ytterligare område som behandlas är faktorer som påverkar lärandet i matematik t.ex. kognitiva, emotionella, sociala och kulturella faktorer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig redovisning.
SRE2, 2,5 hp, skriftlig tentamen
STN2, 5 hp, skritflig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.