Matematiksvårigheter, 7.5 hp
Mathematics Difficulties, 7.5 credits
948A08
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Joakim SamuelssonStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
SLPEAPR | SLPeapr2013 | 3 (HT 2013) | Svenska | Ortsoberoende | ||
L1YSM | Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling | 3 (HT 2013) | 201344-201403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- SLPeapr2013
- Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för olika perspektiv på kunskapsfältet matematiksvårigheter,
- analysera och problematisera olika aspekter på matematiksvårigheter,
- redogöra för centrala begrepp inom kunskapsfältet,
- analysera och problematisera olika teoretiska perspektiv på matematiksvårigheter.
Kursinnehåll
Kursen behandlar matematiksvårigheter som kunskaps- och forskningsfält. Kognitiva, affektiva och sociala aspekter på låga prestationer studeras, liksom olika förklaringsmodeller. Begrepp som behandlas är bl a normal variation, låga prestationer, typisk och atypisk utveckling, Learning Disabilities-begreppet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter
SRE2, 2,5 hp, Skriftlig tentamen
SRE3, 2,5 hp, Skriftlig tentamen
STN2, 2,5 hp, Skriftlig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.