Matematiksvårigheter, 7.5 hp

Mathematics Difficulties, 7.5 credits

948A08

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Joakim Samuelsson

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
SLPEAPR SLPeapr2013 3 (HT 2013) Svenska Ortsoberoende
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 3 (HT 2013) 201344-201403 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • SLPeapr2013
  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

- redogöra för olika perspektiv på kunskapsfältet matematiksvårigheter,
- analysera och problematisera olika aspekter på matematiksvårigheter,
- redogöra för centrala begrepp inom kunskapsfältet,
- analysera och problematisera olika teoretiska perspektiv på matematiksvårigheter.

Kursinnehåll

Kursen behandlar matematiksvårigheter som kunskaps- och forskningsfält. Kognitiva, affektiva och sociala aspekter på låga prestationer studeras, liksom olika förklaringsmodeller. Begrepp som behandlas är bl a normal variation, låga prestationer, typisk och atypisk utveckling, Learning Disabilities-begreppet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter

SRE2, 2,5 hp, Skriftlig tentamen
SRE3, 2,5 hp, Skriftlig tentamen
STN2, 2,5 hp, Skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.