Prevention och intervention i specialpedagogisk verksamhet i matematik, 7.5 hp
Prevention and Intervention in Special Education in Mathematics, 7.5 credits
948A12
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kristin WesterholmKursansvarig
Margareta Engvall, Kristin WesterholmStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Inriktning - Matematikutveckling - ingår i Lärarlyftet II (Specialisering - Matematikutveckling) | 4 (VT 2019) | 201915-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) | 4 (VT 2019) | 201915-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet II
- Speciallärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- analysera, problematisera, värdera och välja interventionsstrategier för elever i behov av särskilt stöd i matematik,
- identifiera kritiska aspekter i den matematiska kunskapsutvecklingen och föreslå preventiva åtgärder i arbetet med aritmetik, geometri och statistik,
- handleda kollegor i arbetet med att organisera och utforma särskilt stöd i matematik,
- utveckla dokumentationsarbete i specialpedagogisk verksamhet med fokus på matematisk utveckling,
- värdera och utveckla utvärderingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet inom matematikområdet.
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika interventionsstrategier i matematik, som t.ex. representationer av matematiska processer, samt hur lärares förebyggande matematiska arbete kan utföras på olika nivåer. Studierna behandlar också matematiska processer i en handledningssituation av kollegor. I den avslutande delen av kursen diskuteras dokumentationsarbete och utvärderingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet med fokus på aspekter relaterade till matematikämnet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras muntligt och genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.