Anpassad skola - möjligheter och utmaningar, del 2, 15 hp
Schools for pupils with intellectual disability - opportunities and challenges, part 2, 15 credits
948A18
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Emil HolmerKursansvarig
Emil Holmer, Elisabeth IngoStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Intellektuell funktionsnedsättning (Specialisering - Intellektuell funktionsnedsättning ) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Intellektuell funktionsnedsättning. Ingår i Lärarlyftet. (Specialisering - Intellektuell funktionsnedsättning) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter kursen skall den studerande
- visa fördjupad kunskap om elever med intellektuella funktionsnedsättningars språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
- visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning
- visa fördjupad kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med intellektuella funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden
- visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
- visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling i anpassad skola
- visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med vårdnadshavare, andra skolformer och yrkesgrupper.
Kursinnehåll
Kursen behandlar utveckling och lärande i anpassad skola. I kursen studeras elevernas lärande på ett fördjupande sätt. Vidare analyseras hur man kan göra individanpassade insatser utifrån bedömningar av elevers möjligheter och begränsningar. Etiska ställningstagande kring insatser för känsliga grupper diskuteras. Vidare studeras samarbetet med vårdnadshavare och även andra professioner såsom elevassistenter, rehabiliteringspersonal och arbetslivets representanter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Undervisningen sker också genom fältstudier och med stöd av lärplattformen Lisam.
Examination
Kursen examineras genom individuella uppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
SME2 | Muntlig och skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
SME3 | Muntlig och skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift | 6 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.