Villkor för elevers matematikutveckling, 15 hp
Conditions for students' Mathematical Development, 15 credits
948A20
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tuula KoljonenKursansvarig
Tuula Koljonen, Kristin WesterholmStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) | 3 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling. Ingår i Lärarlyftet. (Specialisering - Matematikutveckling) | 3 (HT 2023) | 202334-202403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- visa kunskaper om teoretiska perspektiv på skolmatematik,
- visa hög medvetenhet om olika didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i matematik,
- kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på elevers kunskapsutveckling inom matematikområdet,
- kunna identifiera faktorer som påverkar lärande i matematik,
- kunna analysera och problematisera matematiksvårigheter, samt
- visa kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i relation till matematikutveckling.
Kursinnehåll
I kursen behandlas teorier om lärande och olika didaktiska modeller. I kursen studeras också begrepps- och matematikutveckling i förskola och grundskola. Ytterligare område som behandlas är faktorer som påverkar lärandet i matematik t.ex. kognitiva, emotionella, sociala och kulturella faktorer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen - matematiksvårigheter | 5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning – observation av undervisning | 3 hp | U, G |
SRE4 | Skriftlig redovisning – villkor för elevers kunskapsutveckling i matematik | 5 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning – gruppredovisning | 1 hp | U, G |
MRE2 | Muntlig redovisning – matematiksvårigheter | 1 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
Böcker
Litteraturlistan ligger under fliken Övriga dokument samt i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
948A20_Litteraturlista ht 2023 | 948A20_Litteraturlista ht 2023.pdf |