Examensarbete - Specialisering intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
Thesis - Specialization Intellectual disability, 15 credits
948A24
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingrid OlssonKursansvarig
Lotta Holme, Ingrid OlssonStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Utvecklingsstörning (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 6 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Utvecklingsstörning. Ingår i Lärarlyftet. (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 6 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet
Förkunskapskrav
45 hp godkända inom Speciallärarprogrammet specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
samt
minst 4 hp godkända i programkursen Vetenskapsteori och forskningsmetod.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- genomföra ett forskningsbaserat självständigt arbete av tydlig yrkesrelevans
- visa fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda specialpedagogiska kunskapsområdet och inom området intellektuell funktionsnedsättning
- visa teoretisk, metodisk och analytisk skicklighet
- visa fördjupade kunskaper om forskningsetiska principer och kunna tillämpa dessa i egna undersökningar
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt
- visa förmåga till vetenskaplig kommunikation och akademiskt framställningssätt
- självständigt försvara ett eget vetenskapligt arbete
- kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete.
Kursinnehåll
Innehållet i kursen innebär en fördjupning inom det för examensarbetet valda kunskapsområdet genom att tillämpa forskningsmetod och diskutera teoretiska utgångspunkter för forskning. Examensarbetet är ett självständigt arbete, där kunskaper från tidigare kurser i Speciallärarprogrammet ska tillämpas och fördjupas. Arbetet skall vara yrkesrelevant. Examensarbetet kan vara en empirisk undersökning eller en litteraturstudie. I kursen ingår även att kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innebär att självständigt genomföra och redovisa ett examensarbete med stöd av handledning. Seminarier ingår i kursen.
Examination
Examensarbetet försvaras vid ett seminarium och granskas av opponent. Den studerande skall försvara sitt arbete, opponera på ett annat examensarbete och delta i ytterligare ett seminarium.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
RES1 | Respondentskap | 0 hp | U, G |
OPP1 | Opponentskap | 0 hp | U, G |
UPS1 | Uppsats | 15 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.