Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp
Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits
949A02
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanne Kreitz-SandbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, halvfart (Halvfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 1 (HT 2013) | Svenska | Linköping | O | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 1 (HT 2013) | Svenska | Linköping | O | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 1 (HT 2013) | Svenska | Linköping | O | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 1 (HT 2013) | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna
- redogöra för olika kunskaps- och forskningstraditioner som finns inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet
- hänvisa till och resonera om olika utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och forskningsresultat
- identifiera och diskutera centrala forskningsmetodiska inslag inom utbildningsvetenskaplig kunskapsproduktion
- självständigt skriva en akademiskt godtagbar text inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta innebär att förstå och problematisera området. Kursen bidrar med en översikt av olika vetenskapliga skolbildningar och traditioner både i Sverige och internationellt. De studerande fördjupar sig i bärande tankar i de perspektiv som är centrala för det egna kunskapsområdet. Därutöver ska de studerande utveckla en ökad förtrogenhet med vetenskapliga resonemang, anta ett kritiskt förhållningssätt och utveckla sitt akademiska skrivande.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursintroduktion och vissa seminarier är campusförlagda. Därtill kommer användandet av olika distansöverbryggande tekniker. Undervisningen sker dels med hjälp av en studiehandledning, dels med hjälp av olika typer av kommunikation. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.
Examination
Examinationsform:
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.
Provkoder:
SRE1, Utbildningsvetenskap som forskningsfält, 2 hp, U-G
SRE 2, Utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och metoder, 2 hp, U-G
SRE 3, Syntes, 3,5 hp, U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.