Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp
Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits
949A02
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Robert AmanKursansvarig
Robert AmanStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 1 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 1 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för olika kunskaps- och forskningstraditioner som finns inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet
- hänvisa till och resonera om olika utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och forskningsresultat
- identifiera och diskutera central forskningsmetod inom utbildningsvetenskaplig kunskapsproduktion
- självständigt skriva en akademiskt godtagbar text inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta innebär att förstå och problematisera området. Kursen bidrar med en översikt av olika vetenskapliga skolbildningar och traditioner både i Sverige och internationellt. De studerande fördjupar sig i bärande tankar i de perspektiv som är centrala för det egna kunskapsområdet. Därutöver ska de studerande utveckla en ökad förtrogenhet med vetenskapliga resonemang, anta ett kritiskt förhållningssätt och utveckla sitt akademiska skrivande.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursintroduktion och vissa seminarier är campusförlagda. Därtill kommer användandet av olika distansöverbryggande tekniker. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Syntes | 3.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och metoder | 2 hp | U, G |
SRE1 | Utbildningsvetenskap som forskningsfält | 2 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
LITTERATURLISTAN ÄR PRELIMINÄR.
ISBN: 9789127134119
Kapitel 1-5.
ISBN: 9789144057101
Skrivhandledning: möjligt att välja mellan Løkensgard Hoel & Andersson och Strömquist.
ISBN: 9172037148
ISBN: 9789140687487
Skrivhandledning: möjligt att välja mellan Strömquist och Løkensgard Hoel & Andersson.
Artiklar
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/21448/Educare%202016.3.pdf?sequence=2&isAllowed=y)
Kompletterande litteratur
Artiklar
Litteratur som publiceras i Lisam samt under fliken Övriga Dokument på https://liu.se/studieinfo/:
- Inspirationstexter till uppgift 1
- Valbara artiklar och annan vetenskaplig litteratur
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Valkomstbrev 949A02 HT20 | Valkomstbrev 949A02 HT20.pdf | |
Kurslitteratur 949A02 HT20 | Kurslitteratur 949A02 HT20.pdf |