Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp

Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits

949A03

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ann-Sofi Wedin

Kursansvarig

Ann-Sofi Wedin

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 2 (VT 2022) 202204-202223 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 2 (VT 2022) 202204-202223 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
- problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda biblioteksbaserade informationssökningstjänster

Kursinnehåll

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

En del av studierna sker via en digital kursplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Aili, Carola. Blossing, Ulf. & Tornberg, Ulrika. (red). , (2008) Lärare i blickpunkten-olika perspektiv på lärares liv och arbetet. Stockholm: Lärarförbundets förlag.

Beställning skickas till order@lararforlaget.se (ange faktura- och leveransadress- samt telnr).

Bergström, Gunnar, (2003) Perspektiv på skolreformer

ISBN: 9185128031

I S. Selander (red), (2003). Kobran, Nallen och majjen. Myndigheten för skolutveckling. Kalmar: Leanders Grafiska AB. Läggs upp på Lisam.

Holmqvist Olander, Mona, (2011) Skolan och läraruppdraget : att bli och vara lärare. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144059488

Hultman, Glenn, Martinsson, Bengt-Göran, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Originator, Linköpings universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap, Originator, (2005) Pedagogiskt arbete - ett nytt forskningsfält vid Linköpings universitet inom det utbildningsvetenskapliga området.

(Hämtas på Lisam)

Markström, Ann-Marie, (2005) Förskolan som normaliseringspraktik : en etnografisk studie. 1. uppl. Linköping : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linköpings universitet, 2005

ISBN: 9185297704, 16530101

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01

Orlenius, Kennert, Strömberg, Marianne, Högskolan i Borås, Institutionen för Pedagogik, Originator, (2014) Pedagogiskt arbete som vetenskap: förytligande eller fördjupning?

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02

Reimers, Eva, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, Originator, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Originator, (2014) Pågående tillblivelse av ämnet pedagogiskt arbete: reflektioner utifrån en forskarutbildningskurs

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02

Vinterek, Monika, Arnqvist, Anders, (2014) Pedagogiskt arbete : enhet och mångfald. Falun : Högskolan Dalarna, 2014

ISBN: 9789189020986

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02

Artiklar

Komplett litteraturlista med artiklar publiceras under Övriga dokument samt i kursrummet på Lisam.

Kompendier

Kompendium med artikelsamling säljes i samband med kursstarten.

Övrigt

Tillkommer: En valfri avhandling inom Pedagogiskt arbete, en valfri artikel som kan motiveras tillhöra området Pedagogiskt arbete, stencilerat material

Kompletterande litteratur

Böcker

Hoel, Torlaug Løkensgard, Andersson, Sten, (2010) Skriva på universitet och högskolor : en bok för lärare och studenter. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144057101

Schött, Kristina, (2015) Studentens skrivhandbok. 3. [bearb.] uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147114085

Strömquist, Siv, (2019) Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Åttonde upplagan Malmö : Gleerups, [2019]

ISBN: 9789151102504

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.