Barn och ungdomar som utmanar skolan, 15 hp
Children and Youth Who Challenge School, 15 credits
949A05
Huvudområde
Pedagogiskt arbete SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa LarssonKursansvarig
Åsa LarssonStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 60 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 1 (HT 2025) | 202534-202623 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7MPD | Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 90 hp (Halvfart, specialpedagogik) | 1 (HT 2025) | 202534-202623 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbete, SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för den historiska och ideologiska utvecklingen bakom målet "en skola för alla"
- beskriva och kritiskt granska olika gruppers och individers villkor i samhället, och dess betydelse för vardagslivet i skolan
- utvecklat kunskaper och förståelse för barn och ungdomar som utmanar skolan
- tillämpa/redogöra för strategier för att skapa miljöer för elevers utveckling och lärande
Kursinnehåll
Kursen syftar till att behandla och problematisera begreppet en skola för alla med särskilt fokus på barn och ungdomar som utmanar skolan. Grupper och individers villkor i samhället behandlas med hjälp av fält- och litteraturstudier.
Begreppen normalitet och avvikelse problematiseras och diskuteras utifrån olika teoretiska förklaringsmodeller.
Vidare studeras elevers och lärares roller och förhållningssätt i en skola för alla. Den studerande ges möjlighet att utveckla strategier för att möta barn och unga som utmanar skolan.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ges möjligheter att fördjupa sig inom området via diskussioner digitalt och vid campusträffar, fält- och litteraturuppgifter, samt en fördjupande examinationsuppgift.
Examination
Examination sker fortlöpande vid muntliga och skriftliga redovisningar/kursuppgifter individuellt. Aktivt deltagande vid seminarier och redovisningar krävs.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE4 | Skriftlig redovisning (Läslogg & seminarier) | 2 hp | U, G |
SRE7 | Skriftlig redovisning (Fältuppgift 1) | 4 hp | U, G |
SRE8 | Skriftlig redovisning (Fältuppgift 2) | 4 hp | U, G |
STN3 | Skriftlig examinationsuppgift | 5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144056838
ISBN: 9789144116280
ISBN: 9789144095172
ISBN: 9789147084258
ISBN: 9789147105434
ISBN: 1857421701
Kapitel 1-4
ISBN: 9185258032
Kapitel 1-4
Artiklar
Kompletterande litteratur
Artiklar
Dessutom tillkommer ett urval av internationella vetenskapliga artiklar som komplement och fördjupning.
Fördjupningslitteraturen publiceras på Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.