Barn och ungdomar som utmanar skolan, 15 hp

Children and Youth Who Challenge School, 15 credits

949A05

Huvudområde

Pedagogiskt arbete Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tove Mattsson

Kursansvarig

Tove Mattsson

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist, Åsa Järnvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 60 hp (Halvfart, specialpedagogik) 1 (HT 2022) 202234-202323 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Individuell studiegång, Masterprogram i Specialpedagogik 90 hp (Halvfart, specialpedagogik) 1 (HT 2022) 202234-202323 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2022) 202234-202323 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2022) 202234-202323 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2022) 202234-202323 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete, Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för den historiska och ideologiska utvecklingen bakom målet "en skola för alla".
- beskriva och kritiskt granska olika gruppers och individers villkor i samhället, och dess betydelse för vardagslivet i skolan.
- utvecklat kunskaper och förståelse för barn och ungdomar som utmanar skolan.
- tillämpa/redogöra för strategier för att skapa miljöer för elevers utveckling och lärande.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att behandla och problematisera begreppet en skola för alla med särskilt fokus på barn och ungdomar som utmanar skolan. Grupper och individers villkor i samhället behandlas med hjälp av fält- och litteraturstudier.

Begreppen normalitet och avvikelse problematiseras och diskuteras utifrån olika teoretiska förklaringsmodeller.

Vidare studeras elevers och lärares roller och förhållningssätt i en skola för alla. Den studerande ges möjlighet att utveckla strategier för att möta barn och unga som utmanar skolan.  

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ges möjligheter att fördjupa sig inom området via diskussioner digitalt och vid campusträffar, fält- och litteraturuppgifter, samt en fördjupande examinationsuppgift. 

Examination

Examination sker fortlöpande vid muntliga och skriftliga redovisningar/kursuppgifter individuellt. Aktivt deltagande vid seminarier och redovisningar krävs.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE4 Skriftlig redovisning (Läslogg & seminarier) 2 hp U, G
SRE5 Skriftlig redovisning (Fältuppgift 1) 3 hp U, G
SRE6 Skriftlig redovisning (Fältuppgift 2) 3 hp U, G
STN2 Skriftlig examinationsuppgift 7 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Brodin, Jane, Lindstrand, Peg, (2010) Perspektiv på en skola för alla 2., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144056838

Greene, Ross W., Wigelius, Emily, (2017) Hitta rätt : en lösningsfokuserad samarbetsmetod för skolan Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2017]

ISBN: 9789144116280

Hjörne, Eva, Säljö, Roger, (2013) Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan 4., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144095172

Nordahl, Thomas, Sørlie, Mari-Anne, Manger, Terje, Tveit, Arne, Järvå, Håkan, Wiberg,Lena, (2007) Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv 1. uppl. Stockholm : Liber, 2007

ISBN: 9789147084258

Thornberg, Robert, (2013) Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare 2. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147105434

Willis, Paul E., (1993) Learning to labour : how working class kids get working class jobs Pbk ed. Hampshire : Ashgate, 1993

ISBN: 1857421701, 0566001500

Willis, Paul E., Thorell, Mats, (1983) Fostran till lönearbete Göteborg : Röda bokförl., 1983 ;

ISBN: 9185258032

Artiklar

Nilholm, Claes, Special Education, Inclusion and Democracy European Journal of Special Needs Education. Vol 21:4, 2006, sid 431-445.

Kompletterande litteratur

Artiklar

Dessutom tillkommer ett urval av internationella vetenskapliga artiklar som komplement och fördjupning.
Fördjupningslitteraturen publiceras på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.