Uppsats, master, pedagogiskt arbete, 15 hp

Essay Course, master educational work, 15 credits

949A07

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Fredrik Alm

Kursansvarig

Fredrik Alm

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 7 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla O
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 15 (HT 2020) 202034-202123 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkänd uppsats för magisterexamen i Pedagogiskt arbete, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning eller Specialpedagogik, Lärarexamen med godkänd uppsats på den avancerade nivån, Specialpedagog- eller speciallärarexamen (90 hp) eller motsvarande och utöver det minst 15 hp på den avancerade nivån i något ämne av relevans för masterexamen så som påbörjade metodstudier i masteråret (Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys samt Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare eller motsvarande).

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- självständig identifiera, avgränsa och formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva och jämföra vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde. Till stor del utnyttja artiklar som är granskade genom peer-review.
- beskriva och jämföra några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska utgångspunkterna och/eller de begrepp som författaren avser att utnyttja. Lämna några argument som underbygger det egna valet av teorier/begrepp.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen och samtidigt argumentera för vald metod.
- redovisa och reflektera över genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- noggrant och nyanserat redogöra för undersökningens resultat.
- diskutera, tolka och problematisera undersökningens resultat i relation till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- klart och tydligt försvara den egna uppsatsen samt kritiskt och konstruktivt granska ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kurser ingår kvalificerad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Uppsatsen för masterexamen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
RESP Respondentskap 0 hp U, G
OPPO Opponentskap 0 hp U, G
OBL1 Obligatoriskt moment, deltagit i seminarium 0 hp D
Obligatorisk litteratur Enedahl, R. (2016). Digitala verktyg i akademiska studier. En undersökning av användning av digitala verktyg ur ett studentperspektiv. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn%3Anbn%3Ase%3Aliu%3Adiva-130992 Grantz, H. (2014). Handla med handlingskompetens. En kvasiexperimentell studie kring undervisning om hållbar konsumtion. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:756835/FULLTEXT01.pdf Referenslitteratur Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur. Bergström, G. & Boréus, K. (red.) (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Borg, E. & Westerlund, J. (2012). Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Creswell, J., & Plano Clark, V. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousands Oaks: SAGE Eriksson Barajas, K., Forsberg C. & Wengström Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. & Thornberg, R. (red.) (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Forsberg, C. (2014). Lär dina studenter att skriva. Lund: Studentlitteratur. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1997). Forskningsmetodik: om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Kullberg, B. (2014). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Lantz, B. (2014). Den statistiska undersökningen: grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur. Nilholm, C. (2016). Teori i examensarbetet–en vägledning för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Repstad, P. (2007). Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.