Vetenskapsteori och forskningmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp

Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits

949A11

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne inom social- eller beteendevetenskap. - samt 15hp metod på avancerad nivå eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa en fördjupad kunskap om relationerna mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, datainsamling och analys inom de kvalitativa metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- redogöra för centrala begrepp inom grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- förklara principerna för kvalitativ analys inom grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- reflektera på ett medvetet sätt om forskarens roll och etiska dilemman inom grundad teori fenomenografi och diskursanalys
- identifiera likheter och skillnader mellan grundad teori, fenomenografi och diskursanalys
- bedöma och kritiskt värdera kvaliteten av studier inom metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys

Kursinnehåll

Kursen behandlar de kvalitativa metodansatserna grundad teori, fenomenografi och diskursanalys avseende: vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter, datainsamling, bearbetning och analys, kvalitetskriterier, forskarens roll och forskningsetik. Särskild tonvikt läggs på kvalitativ analys inom dessa tre metodansatser. Kritisk jämförelse, utveckling av självständigt förhållningssätt samt ansatsernas kunskapsbidrag i pedagogisk forskning, teori och praktik ges ett betydande utrymme i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar, litteraturstudier, metodövningar, gruppdiskussioner och forskningsseminarier. Vid seminarier behandlas såväl individuella uppgifter som gruppuppgifter.

Examination

Examinationsform:
Kursuppgifterna examineras fortlöpande vid seminarier och genom skriftliga uppgifter som genomförs både individuellt och i grupp. En skriftlig forskningsplan är slutuppgift och den behandlas vid ett examinerande seminarium.

Provkod:
STN1 Skriftlig tentamen, 7,5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Charmaz, Kathy (2014). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis (2nd ed.). London: Sage. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Starrin, Bengt & Svensson, Per-Gunnar (1994) (red). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. (Utvalda delar: tre kapitel) Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. Kompendiet (Corbin & Strauss, 2008; Sohlberg & Sohlberg, 2008; Thornberg & Charmaz, 2012; Uljens, 1989), vilket är bifogat i detta brev för er som redan är inne i programmet och som kommer att skickas ut till er som sökt kursen som fristående kurs och tackar ja till kursen. Artiklar som kan tankas hem kostnadsfritt på universitetsbibliotekets hemsida (http://www.bibl.liu.se/?l=sv) under fliken ”Tidskrifter” (för att ha tillgång till tidskrifterna behöver du dock vara registrerad, se bifogad information): Collier-Reed, Brandon I., Ingerman, Åke & Berglund, Anders (2009). Reflections on trustworthiness in phenomenographic research: Recognising purpose, context and change in the process of research. Education As Change, 13(2), 339-355. Fejes, Andreas & Haake, Ulrika (2013). Caring and daring discourses at work: Doing gender through occupational choices in elderly care and police work. Vocations and Learning: Studies in vocational and professional education (Published online January 20). Marton, Ference (1981). Phenomenography – describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10 (2), 177-200. Morgan, D. L. (2007). Paradigms lost and pragmatism regained: Methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 48–76. Nixon, Anne & Power, Charmaine (2007). Towards a framework for establishing rigour in a discourse analysis of midwifery professionalisation. Nursing Inquiry, 14(1), 71-79. Stenfors-Hayes, Terese, Hult, Håkan & Dahlgren, Madeleine A. (2013). A phenomenographic approach to research in medical education. Medical Education, 47 (3), 261-270.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.